Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Indicele încrederii companiilor de transport maritim

Managerii companiilor implicate în transportul maritim de marfă se așteaptă în general ca tarifele să crească mai mult în trimestrul al treilea din 2024 decât se așteptau în trimestrul al doilea, așa cum reiese dintr-un sondaj realizat de Transport Intelligence (Ti).

Întrebați care sunt așteptările lor legate de tarifele de transport maritim din trimestrul al treilea la nivel global, cel mai mare procent, 24% dintre ei, au declarat că întrevăd o creștere semnificativă. Un total de 65% estimau o creștere, mai mică sau mai mare, în timp ce 35% prevedeau scăderi, în diverse proporții.

Și pentru linia dintre Asia și Europa cel mai des întâlnit răspuns a fost că tarifele vor crește semnificativ față de trimestrul al doilea din 2024, în condițiile în care cu un trimestru în urmă cei mai mulți manageri se așteptau la o creștere moderată. Iar pe rutele transpacifice 28% dintre ei se așteptau ca tarifele să crească semnificativ sau moderat, în condițiile în care cu un trimestru în urmă cei mai mulți estimau o creștere moderată.

Capacitatea globală de transport maritim din al doilea trimestru al acestui an a înregistrat o ușoară scădere de 1,1% față de trimestrul precedent, așa cum reiese dintr-o analiză a Transport Intelligence (Ti), dar pe termen lung a crescut cu 1,3% față de al doilea trimestru din 2023. Iar datele din august 2024 indică o creștere de 3,1% față de iulie 2024. În plus, creșterea tarifelor și a cererii de transport maritim ar putea ajuta la revigorarea capacității globale în lunile următoare.

Comenzile uriașe de nave înregistrate în perioada 2021-2023 păreau să ducă la o supracapacitate semnificativă în al treilea și al patrulea trimestru din 2023. Dar criza din Marea Roșie, de la început de 2024, a făcut ca utilizarea navelor să rămână la niveluri ridicate nu doar din cauza rutei mai lungi prin Cape, ci și din cauza aglomerației din porturi. Deci de fapt aproape putem vorbi de o lipsă de capacitate de transport de containere, cu implicații clare legate mai ales de tarife, care au crescut agresiv, fără ca liniile de transport maritim să fie receptive la încercările expeditorilor de a le renegocia în minus.

Un alt aspect asupra căruia atrage atenția Ti, ca fiind mai puțin luat în calcul, este deficitul de containere înregistrat în perioada 2021-2023. Expeditorii își pot colecta și transporta mărfurile, însă pe rutele din/spre Europa, Marea Mediterană, Orientul Mijlociu, Asia de Sud și Asia de Sud-Est acest lucru durează mai mult decât în 2023.