
Într-un moment marcat de incertitudini geopolitice, Mediterranean Shipping Company (MSC) demonstrează o viziune strategică îndrăzneață, extinzându-și semnificativ prezența în logistica ucraineană. În mai 2025, prin intermediul filialei elvețiene Medlog, liderul global în transportul maritim a intrat decisiv pe piața est-europeană prin achiziții în două puncte-cheie ale infrastructurii intermodale din Ucraina: N’Unit și terminalul feroviar Mostyska, situat la granița cu Polonia.
Investiții între 15 și 30 de milioane de dolari în două active strategice
Medlog a preluat 50% din N’Unit, unul dintre cei mai dinamici operatori intermodali din Ucraina, de la fondatorul său, Egor Grebennikov. În paralel, a cumpărat 25% din terminalul Mostyska, împărțind controlul cu Lemtrans, compania logistică a oligarhului Rinat Ahmetov, și cu Grebennikov însuși.
Valoarea estimată a acestor tranzacții se situează între 15 și 30 de milioane de dolari, confirmând angajamentul MSC de a investi în infrastructura regională în ciuda contextului de conflict. Este, totodată, una dintre cele mai importante operațiuni logistice internaționale realizate în Ucraina după începutul invaziei ruse în 2022.
N’Unit – un jucător intermodal în ascensiune
Fondată în 2020, compania N’Unit s-a dezvoltat rapid, gestionând terminale intermodale în Kiev, Harkov, Dnipro și Lviv, alături de centre logistice pentru depozitarea cerealelor și a paleților. Are o flotă feroviară proprie și o capacitate de operare de 3.520 TEU, oferind servicii complete de vămuire, transbordare, transport rutier de ultim kilometru și manipularea mărfurilor speciale (periculoase, frigorifice, supraponderale).
În 2024, N’Unit a raportat o creștere de 2,5 ori a cifrei de afaceri, atingând 2 miliarde UAH (aproximativ 43 milioane de euro), și țintește o extindere de până la 5 ori a volumului de containere manipulate în următorii ani. Prin intrarea MSC, compania devine un pilon esențial în conectivitatea intermodală dintre Ucraina, UE și Asia.
Mostyska – poarta feroviară a Ucrainei spre Uniunea Europeană
Terminalul de la Mostyska, sau Portul Uscat Mostyska, este situat strategic lângă punctul vamal Shehyni-Medyka, funcționând ca o punte logistică între rețelele feroviare ucraniene (1520 mm) și europene (1435 mm). Platforma acoperă 36 hectare, poate gestiona până la 100.000 TEU/an, are 8 linii de cale ferată și 70 de rampe pentru camioane. Printre serviciile sale se numără transbordarea containerelor între trenuri și camioane, manipularea cerealelor, lichidelor, mărfurilor generale, dar și vehiculelor electrice.
În 2023, terminalul a manipulat peste 72.400 TEU și 286.000 de tone de mărfuri, cu investiții de peste 2,5 milioane EUR în extinderea capacităților. Sunt în desfășurare noi proiecte, inclusiv o linie feroviară cu ecartament european între Mostyska și Lviv, cu sprijinul USAID, menită să întărească legătura cu rețelele logistice vest-europene.
Extindere și în sectorul maritim – control în Odessa
Tot în mai 2025, MSC a obținut aprobarea autorităților ucrainene pentru a achiziționa 49,9% din operatorul HHLA, care administrează Odesa Container Terminal (CTO) – cel mai important terminal de containere al țării înainte de război. Tranzacția, validată de Comitetul Antimonopol al Ucrainei, permite MSC să își integreze vertical serviciile maritime, feroviare și rutiere de-a lungul unui coridor logistic complet, de la portul de la Marea Neagră până la frontiera de vest a Ucrainei.
Un pariu logistic pe viitorul Ucrainei
Prin aceste mișcări, MSC își consolidează poziția ca actor global nu doar în transportul maritim, ci și în logistica continentală multimodală. În ciuda riscurilor politice și de securitate, compania mizează pe potențialul Ucrainei de a deveni un hub logistic esențial între Asia și Europa. Investițiile în N’Unit, Mostyska și Odesa Container Terminal vin într-un moment în care infrastructura feroviară și portuară a țării are nevoie acută de capital, parteneri internaționali și viziune pe termen lung.
MSC nu doar că își extinde rețeaua operațională, ci contribuie activ la integrarea Ucrainei în coridoarele logistice europene, anticipând o redresare economică în care infrastructura va juca un rol-cheie.