
Guvernul federal german face progrese semnificative în asigurarea de locuri de parcare pentru vehiculele grele de marfă, reducând în același timp costurile publice. Prin programul de finanțare SteP, coordonat de BALM (Oficiul Federal pentru Logistică și Mobilitate), statul reușește să ofere parcări mai sigure și mai accesibile, cu o eficiență financiară notabilă.
Jumătate din costuri, aceleași beneficii
În comparație cu parcările realizate prin proiecte clasice de construcție pe autostrăzi, locurile de parcare create prin programul SteP costă cu aproximativ 50% mai puțin. Secretul constă în:
- evitarea construcțiilor complexe de infrastructură, cum ar fi benzi de accelerare și decelerare sau rețele de utilități;
- folosirea spațiilor deja prevăzute în planurile de dezvoltare – zone adiacente autostrăzilor, deja pregătite din punct de vedere urbanistic;
- eliminarea birocrației legate de obținerea autorizațiilor de construcție, ceea ce reduce semnificativ și timpul de implementare.
Astfel, statul german economisește bani și timp, livrând rezultate rapide într-un domeniu esențial pentru siguranța și eficiența transportului rutier.
Siguranță și eficiență pentru transportatori
Programul SteP nu vizează doar eficiența bugetară. Prin creșterea numărului de locuri de parcare disponibile pentru camioane pe autostrăzile federale, se reduc semnificativ:
- cazurile de staționare ilegală pe benzile de urgență;
- riscurile de accidente cauzate de oboseala șoferilor;
- blocajele în zonele de servicii suprasolicitate.
Administrație inteligentă și orientată spre rezultate
Programul SteP este prezentat de autorități ca un exemplu de administrație modernă, care prioritizează utilizarea eficientă a fondurilor publice și adaptarea la nevoile reale ale sectorului de transport. Fiecare euro cheltuit prin SteP contribuie direct la creșterea siguranței în trafic și la sprijinirea logisticii naționale și internaționale, fără a împovăra inutil bugetul contribuabilului. Într-un context în care deficitul de locuri de parcare pentru camioane este o problemă cronică în întreaga Europă, modelul german ar putea deveni un exemplu de bună practică pentru alte state membre.