
Primăria Municipiului Iași a finalizat implementarea unui amplu proiect de siguranță rutieră, finanțat prin Programul Național de Rederesare și Reziliență, prin care 140 de autobuze din flota Companiei de Transport Public (CTP) au fost echipate cu sisteme Mobileye Shield+ și Lytx Surfside, comercializate în România prin distribuitorul autorizat Xsceza. Valoarea totală a proiectului, finanțat integral prin PNRR, este de puțin peste 6,15 milioane de lei. Soluția tehnică include camere video frontale și laterale performante pentru detectarea pietonilor, bicicliștilor și a altor vehicule, inclusiv în unghiurile „moarte”, plus un sistem video-telematic inteligent, capabil să monitorizeze comportamentul șoferului prin analiză video bazată pe „machine vision” și „inteligență artificială”.
Concret, bazându-se pe poziția relativă și traiectoria preconizată, sistemul Mobileye Shield+ emite alerte vizuale și sonore în caz de risc iminent de coliziune frontală sau de acroșaj lateral, monitorizează distanța de siguranță și avertizează cu privire la părăsirea benzii de circulație sau a depășirii vitezei legale. Sistemele de asistență transmit informațiile de trafic către o platformă cloud accesibilă pentru analiză, inclusiv imagini video, unde sunt stocate timp de 30 de zile, putând fi folosite în caz de reclamații – atât din partea pasagerilor, cât și a altor parteneri la trafic, dar și pentru instruirea conducătorilor auto. Mai exact, la ședințele de pregătire profesională se poate insista asupra principalelor zone de risc, pentru a crește gradul de conștientizare a anumitor aspecte de conducere.

Imaginile sunt bidirecționale, camerele video fiind orientate atât spre drum, cât și spre interiorul cabinei. Astfel, pot fi identificate inclusiv comportamente riscante ale șoferului (utilizarea telefonului, lipsa centurii de siguranță, distragerea atenției sau oboseală), iar imagini video având o durată standard de 10 secunde sunt selectate din timpul total de înregistrare, pentru eficiență maximă. De precizat că imaginea chipurilor persoanelor care apar în video (inclusiv a șoferului) este blurată, pentru a evita problemele de GDPR. La nevoie, se pot accesa însă filmările originale.
Alertele audio/vizuale sunt transmise în timp real. Foarte important, sistemul nu este menit să sancționeze conducătorii auto, ci să îi ajute și să îi motiveze să își corecteze comportamentul: pe de o parte, anumite aspecte – cum ar fi, de exemplu, fumatul – pot fi reclamate de către pasageri, iar, pe de altă parte, o simplă de secundă neatenție, cât șoferul se uită la telefonul mobil, poate determina producerea unui accident.
Nu mai puțin de 300 dintre șoferii CTP și cinci tehnicieni au fost de asemenea instruiți în cadrul proiectului. Cu ocazia conferinței care a anunțat încheierea proiectului, reprezentanții autorităților locale și jurnaliștii prezenți au putut face o călătorie demonstrativă cu un autobuz CTP, punctul de plecare fiind Primăria Iași.