Ad
Ad
Ad
Ad

Italia inaugurează prima stație de încărcare de 1 MW pentru camioane, pe autostrada A22

Începând cu 23 mai, Italia intră oficial în era încărcării ultra-rapide pentru transportul greu: prima stație de reîncărcare pentru camioane echipată cu tehnologia Megawatt Charging System (MCS) este acum operațională pe autostrada A22, la stația de service Bolzano Sud. Este un pas major spre electrificarea logisticii rutiere, într-un sector în care autonomia și timpii de realimentare sunt critici.

Un parteneriat între infrastructură și inovație

Proiectul este rezultatul colaborării dintre Autostrada del Brennero și compania Alpitronic, un lider în soluții de încărcare din Tirolul de Sud. Inima stației o reprezintă o unitate modulară de alimentare formată din opt module care pot alimenta două distribuitoare de energie. În această fază inițială, sunt disponibile trei standuri de încărcare de mare putere:

  • Un stand cu un conector CCS2 (Combined Charging System) de până la 600 kW și un conector MCS de 1.000 kW – destinată în special camioanelor electrice moderne;
  • Un stand cu două ieșiri CCS2 de 600 kW fiecare – pentru încărcare simultană de mare putere.

Aceste specificații permit, spre exemplu, reîncărcarea unei baterii de 500 kWh în doar 30 de minute – exact durata unei pauze obligatorii după patru ore și jumătate de condus, conform reglementărilor europene în transportul rutier.

„În sfârșit, reîncărcarea se aliniază ritmului operațional al transportului greu”, a declarat Philipp Senoner, directorul general al Alpitronic, subliniind potențialul acestei noi tehnologii de a elimina una dintre cele mai mari bariere în tranziția camioanelor către electric.

Acces reglementat și infrastructură pregătită pentru viitor

În prezent, accesul la stație se face printr-un card emis de Autostrada del Brennero, menit să asigure un control eficient al fluxului în această fază de testare și calibrare. Însă planurile sunt mult mai ambițioase. Transformatorul instalat are o capacitate de 2.000 kVA, suficientă pentru a activa în curând un al doilea sistem MCS de 1 MW, ceea ce va dubla capacitatea totală a stației.

De asemenea, infrastructura va fi completată de compania AVL Italia cu un sistem de stocare a energiei și o platformă digitală de monitorizare numită AVL Athens. Aceasta va permite:

  • gestionarea vârfurilor de sarcină,
  • stabilizarea fluxurilor de energie,
  • integrarea eficientă a surselor regenerabile.

Carlo Costa, directorul general tehnic al Autostrada del Brennero, atrage atenția că tranziția nu mai este o opțiune, ci o necesitate: „Doar în 2024, cele 15 stații de încărcare de pe traseul nostru au livrat peste 820.000 kWh. Dar viitorul este în megawați: avem nevoie de viziune, planificare și tehnologie de ultimă oră.”

În Italia există, potrivit platformei E-Motus, 64.391 de puncte de încărcare electrice, însă doar 6% dintre acestea oferă o putere mai mare de 150 kW – mult sub cerințele transportului greu electrificat.

Începutul unei revoluții pentru transportul de marfă

Oprirea de 30 de minute care în trecut era o pierdere de timp devine acum o oportunitate de reîncărcare completă. Stația de pe A22 nu este doar un proiect-pilot, ci un model scalabil pentru restul Italiei și Europei. Cu viziunea potrivită, megawații ar putea deveni norma, nu excepția, într-un sector în care sustenabilitatea și eficiența trebuie să meargă mână în mână.

Articole similare

Ad