
Pe 1 iulie intră în vigoare în Olanda noua schemă de excepție pentru permisul de conducere de categoria C, adică autoutilitarele cu propulsie alternativă și cu greutate maximă de 4.250 kg pot fi conduse, în anumite condiții, de șoferi cu permis de categoria B. Iar excepția în vigoare până atunci va expira.
Asociația olandeză de transport și logistică TLN este încântată de noua legislație și amintește că, după două proiecte pilot anterioare și o perioadă lungă de toleranță care a vizat peste 800 de utilitare electrice, s-a ajuns la această nouă schemă pe care o consideră absolut necesară pentru sustenabilitatea flotelor de vehicule comerciale.
Noua reglementare aduce o condiție importantă – valabilă de altfel și în perioada de grație de până acum – aceea ca șoferii să aibă permisul de conducere categoria B de cel puțin doi ani. Ceea ce este nou este că ei trebuie să urmeze și un curs suplimentar de siguranță rutieră, de circa cinci ore, pentru a conștientiza mai bine consecințele legate de siguranța rutieră atunci când conduc un vehicul mai greu.
Greutatea maximă a vehiculelor vizate de noua legislație este stabilită la 4.250 kg fără alte condiții. Pornind de la legislația actuală privind toleranța, s-a ajuns la concluzia că greutatea suplimentară peste 3.500 kg nu poate depăși greutatea bateriei, deci greutatea maximă pentru multe mașini care participă la schemă este mai mică de 4.250 kg și poate fi crescută la 4.250 kg după 1 iulie.
Ca și în perioada actuală de toleranță, noua legislație prevede o excepție de la obligația de a echipa aceste vehicule cu tahograf, o condiție la care TLN a ținut mult în discuțiile avute pentru a se ajunge la forma finală a reglementării. Dar excepția de la folosirea tahografelor se aplică doar autoutilitarelor electrice care se mențin în limita de 100 km față de sediul firmei. Antreprenorii trebuie să respecte regulile privind orele de lucru, iar protocolul stabilește că ele vor fi înregistrate digital și fără a se face fraude în timpul curselor.
Noua legislație se aplică numai în Olanda și nu permite tractarea unei remorci.
Prin această modificare, Olanda anticipează viitoarea legislație europeană privind permisele de conducere (Directiva a Patra privind Permisele de Conducere).
Sursă foto: TLN