Ordinul Ministrului Transporturilor nr. 776 din 24 aprilie 2019, privind prelungirea valabilitatii Programului de transport interjudetean si a licentelor de traseu, a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 369 din 13 mai 2019. Acest lucru reprezinta o „gura de oxigen” binevenita pentru transportatori, este de parere Florin Bocai, vicepresedinte FORT, mai ales ca upa acest ragaz de inca 4 ani se anunta vremuri grele:
• Pachetul II de mobilitate, foarte posibil a fi votat de noua componenta a Parlamentului European, va legifera liberalizarea transportului interjudetean;
• Platformele online vor avea timp sa se dezvolte din punct de vedere logistic si se vor pregati, contractand din timp operatori de transport care sa lucreze pentru ei si care sa le permita sa devina o forta pe piata din punct de vedere al retelei ocupate si al tarifelor;
• Amplificarea fenomenului „Bla bla car”, care va continua sa „recruteze“ pasageri, va duce peste 4 ai la injumatatirea plajei e consumatori de servicii de transport cu autobuzul;
• CFR va continua sa fie un concurent neloial, acordand subventii de 100% pentru studenti, indiferent de destinatie sau de perioada calendaristica;
• Fenomenul „transferurilor” catre aeroport va creste, in absenta terminalelor dedicate care sa permita o intocmire clara a graficelor de circulatie cu capat de traseu la un punct anume din aeroport;
• Un numar important de cetteni continua sa paraseasca Romania, iar acestia reprezinta un procent important din calatori, astfel ca incasarile vor scadea, fara posibilitatea de relansare; odata cu plecarea acestora vorbim sa familii intregi care se stabilesc in strainatate, deci scaderea numarului de pasageri va fi pe mai multe paliere – elevi, studenti, navetisti.
In aceste conditii, transportatorii sunt indemnati sa fie uniti in jurul asociatiilor, care pot juca un rol activ si pot face lobby la nivel national si international.