Comisia Europeană propune scutirea vehiculelor grele cu zero emisii de la plata taxelor de drum și a taxelor de utilizare, pentru a stimula și sprijini competitivitatea transportului rutier durabil.
Așa cum s-a angajat în Planul de acțiune industrială pentru sectorul auto european, Comisia propune prelungirea perioadei actuale de scutire de la 31 decembrie 2025 la 30 iunie 2031, oferind un stimulent semnificativ pentru companii să investească în vehicule grele cu emisii zero.
Costul de achiziție al acestor vehicule este în prezent mult mai mare decât cel modelelor similare convenționali, ceea ce le face mai puțin atractive pentru cumpărători și rămâne unul dintre principalele bariere în calea implementării lor pe scară largă. Prin renunțarea la taxele de drum și la taxele de utilizare, UE își propune să consolideze argumentele comerciale pentru investițiile în camioane și autobuze cu emisii zero.
Perioada de scutire propusă va fi sincronizată cu standardele UE de performanță privind emisiile de CO2 pentru vehiculele grele noi, care vizează o reducere cu 43% a emisiilor până în 2030.
„Trebuie să creăm condiții pentru a sprijini companiile europene să facă tranziția către o economie cu emisii reduse de carbon și să îi recompensăm pe cei care acționează în acest sens”, a declarat Apostolos Tzitzikostas, comisar pentru transport durabil și turism. „Prin prelungirea perioadei de scutire, oferim un stimulent comercial puternic pentru ca industria să investească în vehicule nepoluante și să reducă emisiile provenite din transportul rutier. Este important atât pentru companii, cât și pentru obiectivele noastre climatice.”
Propunerea CE urmează să fie examinată de Parlamentul European și de Consiliu în cadrul procedurii legislative ordinare.
Amintim că pentru a aborda schimbările viitoare pentru industria auto europeană și provocările pe care le prezintă aceste schimbări, Comisia a lansat un Dialog Strategic privind Viitorul Industriei Auto Europene, urmat de un Plan de Acțiune Industrială care a fost adoptat în martie 2025. În 2022, sectorul transportului rutier greu a cauzat 27,5% din emisiile de CO2 ale transportului rutier, în ciuda faptului că reprezenta doar 2,4% din flota totală de vehicule. De asemenea, a produs 6,9% din totalul emisiilor din UE. Pentru a contribui la decarbonizarea acestui sector, Directiva 1999/62/CE a fost modificată în 2022 pentru a permite diferențierea taxelor rutiere în funcție de emisiile de CO2 ale vehiculelor. Directiva a permis, de asemenea, statelor membre să stabilească rate mult reduse sau chiar să acorde o scutire completă de taxe de drum sau taxe de utilizare pentru vehiculele grele cu emisii zero până la 31 decembrie 2025. Conform normelor actuale, după această dată se poate acorda doar o reducere parțială (între 50% și 75%) vehiculelor grele cu emisii zero.









