Numărul containerelor pierdute pe mare ar putea să se dubleze în 2024, potrivit celui mai recent raport al World Shipping Council, publicat în iunie. Deși cifrele indică o creștere față de anul precedent, contextul arată că, pe termen lung, transportul maritim de containere devine tot mai sigur.
Concret, anul trecut s-au pierdut 576 de containere din cele aproximativ 250 de milioane transportate pe rutele maritime globale. Este o creștere notabilă față de 2023, când s-a atins un minim istoric, cu doar 221 de containere pierdute. Totuși, numărul rămâne mult sub media ultimului deceniu, care se ridica la 1.274 de containere pierdute anual. Privit în ansamblu, procentul pierderilor rămâne infim: doar 0,0002% din totalul încărcăturii transportate pe mare ajunge în apă.
Această ușoară creștere în 2024 are explicații clare. În primul rând, tensiunile din Marea Roșie au determinat numeroase linii maritime să ocolească zona, devansând traficul prin rute mai lungi, cum ar fi cea prin Capul Bunei Speranțe. Astfel, numărul trecerilor prin această regiune a crescut cu aproape 200%, expunând navele unor condiții oceanice dure, cu valuri mari și sisteme meteorologice imprevizibile. Zona respectivă a generat 35% din totalul pierderilor, cu aproximativ 200 de containere scăpate în ocean. Trei incidente majore, verificate de autoritățile maritime sud-africane, au provocat singure pierderea a peste 180 de containere.
Totuși, tendința de ansamblu rămâne una încurajatoare. Raportul WSC arată că, în ultimii 17 ani, pierderile anuale au variat mult, cu ani extrem de problematici, cum a fost 2013, când 5.578 de containere au dispărut pe mare, în mare parte din cauza scufundării unui portcontainer întreg. La fel, perioada 2020–2021 a adus cifre ridicate, peste 3.900 și 2.300 de containere pierdute anual, însă din 2022 încoace se observă o scădere accentuată. Media pe trei ani pentru perioada 2022–2024 este de 489 de containere pierdute anual, aproape la jumătate față de media pe trei ani a perioadei precedente. Pentru prima dată, raportul menționează și recuperări: în 2024 au fost scoase din apă două containere.
Industria subliniază însă că reducerea riscurilor nu poate fi sarcina unei singure verigi din lanțul logistic. De la expeditori și terminale portuare până la armatori și operatorii de containere, fiecare are responsabilități precise: verificarea încărcăturii, declararea corectă a masei brute, stivuirea conform standardelor și respectarea tuturor reglementărilor. Numai o colaborare strânsă între toți actorii implicați poate preveni incidentele care duc la pierderi sau accidente grave.
De altfel, autoritățile și organizațiile internaționale fac pași concreți pentru a spori siguranța pe mare. Începând cu 1 ianuarie 2026, va fi obligatoriu ca toate pierderile de containere să fie raportate Organizației Maritime Internaționale. Această modificare a regulamentului SOLAS urmărește să crească transparența, să îmbunătățească siguranța navigației și să protejeze mai bine mediul marin.
În paralel, proiectul TopTier, lansat în 2021, este pe cale să se încheie și va propune un set de măsuri tehnice și operaționale pentru a preveni mai eficient astfel de incidente. În 2025 a început și noul program de securitate a încărcăturii, coordonat de CSM, care folosește instrumente digitale și inteligență artificială pentru a detecta mărfurile periculoase nedeclarate sau greșit etichetate — un factor major al incendiilor la bord, care pot provoca scurgeri din containere sau pierderi accidentale.
Transportul de cărbune se află, de asemenea, sub lupă după mai multe incendii cauzate de manipularea necorespunzătoare. Până în 2026, întreaga industrie va trebui să trateze cărbunele drept marfă periculoasă, conform noilor reguli IMO, aliniate la Codul IMDG.
Datele care fundamentează raportul provin de la companiile membre ale World Shipping Council, care acoperă aproape 90% din capacitatea globală de transport containere, estimările fiind completate pentru restul de 10% pentru a reflecta cu acuratețe dimensiunea reală a pieței.
Astfel, deși cifrele pentru 2024 pot părea alarmante la prima vedere, contextul arată un sector care învață din greșeli și implementează măsuri concrete pentru a face transportul maritim de containere mai sigur și mai responsabil ca oricând.
sursa foto: hafen-hamburg.de









