Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Costul cu personalul, cel mai mare pentru transportatorii spanioli, cu 33,2% din total

Cifra de afaceri din transportul rutier de marfă din Spania din 2024 este estimată de Observatorul Sectorial DBK de la INFORMA (o filială a companiei publice de asigurări de credit Cesce) la 17,87 de miliarde de euro, cu 2,4% mai mult decât în 2023. În condițiile în care în 2023 crescuse cu 2,6% față de 2023, așa cum amintește un studiu recent al Upply (Spain: 2024 review of land freight transport).

În același timp, transportatorii rutieri spanioli au experimentat anul trecut o creștere generală a costurilor de operare. Potrivit datelor publicate în ianuarie 2025 de Observatorul Costurilor de Transportul Rutier de Marfă, costul anual al unui vehicul articulat pentru transport de mărfuri a crescut cu 2% între 31 ianuarie 2024 și 31 ianuarie 2025, ajungând la 158.685 de euro. Iar în 2025 a avut loc o scădere de 2,1% între 30 ianuarie și 30 aprilie.

Între componentele acestui cost există însă diferențe. Cheltuielile cu combustibilul au scăzut ușor, cu 0,4%, iar procentul din costul anual total de operare a scăzut de la 30,5% pe 31 ianuarie 2024 la 29,7% pe 31 ianuarie 2025 și la 28,6% la 30 aprilie 2025, în condițiile în care prețul mediu al unui litru de motorină a scăzut la 1,37 de euro/l în mai 2025, față de 1,56 în ianuarie 2025, adică a ajuns la nivelul de la începutul lui octombrie 2024.

Cheltuielile totale pentru salarii și indemnizații de călătorie au crescut cu 5,1% între 31 ianuarie 2024 și 31 ianuarie 2025 și reprezintă principalul cost al transportatorilor spanioli, cu 33,2% din total. Potrivit sondajului realizat de Confederația Spaniolă din Transportul de Bunuri (CETM), salariul mediu brut al unui șofer de camion cu 10 ani vechime a crescut cu 4,53% între noiembrie 2023 și noiembrie 2024, ajungând la o remunerație anuală, pe parcursul a 12 luni, de 20.789,93 de euro (1.732,5 euro/lună). În condițiile în care sondajul anterior arăta o creștere mai mică, de 3,25%, între noiembrie 2022 și noiembrie 2023.

Iar cheltuielile de finanțare au scăzut ca pondere în costurile totale de operare de la 3,6% pe 31 ianuarie 2024 la 2,8% pe 30 aprilie 2025, ca urmare a scăderii ratelor dobânzii.

Articole similare

Ad