Adrian Lazăr apreciază că evoluția tehnică din ultimii cinci ani – mai ales electronica folosită la bordul camioanelor, sistemele de comunicare și site-urile unde se pot obține informații – au făcut ca timpul să se comprime în transportul rutier. Iar prevederile legislative naționale și europene sunt în continuă modificare, astfel că e greu să studiezi în detaliu toate noutățile și să ții pasul cu legea. „Așa că este oarecum corectă constatarea deținătorilor de companii că vin către ei șoferi, dispeceri, consilieri de siguranță ș.a. din ce în ce mai puțin pregătiți. Asta însă nu înseamnă că nu sunt și persoane bine pregătite.“
Tocmai de aceea este nevoie de un centru de formare, iar primul pas în colaborarea sa cu o firmă de transport este identificarea angajaților care cunosc bine domeniul, „pe care să îi folosim ca lectori, astfel încât clientul să nu depindă încontinuu de noi. Uneori este posibil, alteori nu.“
În ceea ce privește șoferii, deoarece este criză de personal în întreaga lume și este greu să fie luați de la muncă pentru a face instruire câteva ore sau o zi, CECOR și-a adaptat metodele didactice și de comunicare, face cursuri online și produce materiale de îndrumare, apoi culege reacții pentru a vedea dacă informația a fost recepționată corect. Și răspunde telefonic la orice întrebări care apar, „iar clienții au căpătat încredere pentru că au primit răspuns mulțumitor în scurt timp și au putut respecta legea“.
Performanța unui șofer se judecă pe mai multe planuri, nu doar condusul camionului, ci și cunoașterea sistemelor de la bord și a altor detalii tehnice despre camion, obligația de a scana documentele de la livrare și a le trimite rapid la firmă ș.a. Deci acesta îndeplinește și sarcini administrative și meseria lui devine una în care implicarea fizică/mecanică este mai mică, dar cea intelectuală este mai mare. Cu toate atribuțiile în plus însă față de acum 15 ani, Adrian Lazăr apreciază că per ansamblu șoferii profesioniști au involuat, „deoarece vedem tot mai rar pasiune pentru această meserie. Pe de altă parte, până când vor apărea camioanele autonome, marfa va trebui transportată întotdeauna, indiferent de cât vor evolua sau involua șoferii, deci domeniul este de viitor.“
Interviul mai trece în revistă noutățile apărute în 2025 pe piața de transport și nu le omite nici pe cele care ar urma să apară în viitorul apropiat.











