Un pas important pentru recunoașterea riscurilor și eforturilor transportatorilor independenți din Spania
În urma adoptării unui nou cadru legislativ privind pensionarea anticipată, Federația Națională a Transportatorilor Rutieri din Spania (FENADISMER), alături de organizația catalană AGTC, înaintează o propunere oficială menită să permită șoferilor de camion independenți să se pensioneze la 55 de ani. Inițiativa are la bază o analiză detaliată a condițiilor de muncă din sectorul transporturilor, considerate a fi dificile, solicitante fizic și psihic, dar și expuse unui nivel ridicat de risc.
Oportunitatea oferită de decretul regal privind reducerea vârstei de pensionare
În mai 2025, Guvernul spaniol a aprobat Decretul regal 402/2025, care stabilește criteriile de identificare a activităților ce pot beneficia de devansarea vârstei de pensionare. Astfel, sectoarele economice care demonstrează condiții de muncă periculoase sau dăunătoare sănătății, cu incidențe crescute de morbiditate sau mortalitate, pot solicita oficial aplicarea coeficienților de reducere pentru vârsta standard de pensionare.
Pe acest temei, FENADISMER a formulat o propunere care vizează direct transportatorii rutieri independenți, în special pe cei ce operează vehicule grele. Propunerea urmează să fie discutată cu alte organizații reprezentative ale lucrătorilor independenți, în vederea unei cereri comune adresate Ministerului Securității Sociale.
Motivele pensionării anticipate: condiții dificile și riscuri profesionale
Propunerea argumentează că transportul rutier presupune un efort complex, atât fizic, cât și mental. Șoferii profesioniști trebuie să mențină un nivel ridicat de atenție, reacție și coordonare pentru perioade îndelungate, în condiții de stres și oboseală. Pentru transportatorii independenți, efortul este dublat de responsabilitățile administrative, gestionarea propriului business și lipsa unor structuri de sprijin comparabile cu cele disponibile angajaților.
Accidentările din domeniu întăresc acest raționament. În anul 2024, au fost raportate peste 41.000 de accidente de muncă în sectorul transporturilor și depozitării din Spania, dintre care 138 s-au soldat cu decese. Rata de incidență pentru accidentele mortale a fost de 12,6 la 100.000 de lucrători, a doua cea mai ridicată din toate sectoarele economice, după industria extractivă.
Aceste date justifică includerea transportului rutier printre domeniile unde este necesară reducerea vârstei de pensionare. Ele reflectă nivelul ridicat de pericol, epuizare profesională și uzură fizică ce afectează direct capacitatea de muncă a acestor profesioniști după o anumită vârstă.
Inechități structurale în sistemul de pensii pentru lucrătorii independenți
FENADISMER atrage atenția și asupra unei alte inechități structurale: lucrătorii independenți din Spania primesc pensii cu aproximativ 40% mai mici decât salariații. Această discrepanță se datorează în mare parte contribuțiilor reduse din sistemul RETA, bazate pe alegerea individuală a bazei de cotizare, dar și faptului că lucrătorii independenți suportă integral contribuțiile sociale.
În prezent, 1 din 3 lucrători din transporturile rutiere este independent, procent semnificativ mai mare decât în alte ramuri ale economiei. Acest lucru arată atât greutatea economică a acestei categorii, cât și vulnerabilitatea ei în fața lipsei de protecție socială comparabilă cu cea oferită angajaților.
Propunerea: pensionare de la 55 de ani și contribuții redistribuite
Documentul propune stabilirea vârstei de pensionare anticipată la 55 de ani pentru transportatorii rutieri independenți. În paralel, se sugerează o creștere modestă a contribuțiilor sociale – cu 0,31% pentru șoferii de vehicule grele și 0,15% pentru alți transportatori independenți.
Pentru a nu transfera întreaga povară financiară asupra micilor întreprinzători, FENADISMER propune ca 80% din aceste contribuții majorate să fie acoperite din bugetul general al statului. Această soluție ar echilibra tratamentul față de angajați și independenți, într-un sector esențial pentru economie și cu un impact major asupra siguranței rutiere și a lanțurilor de aprovizionare.
Alte măsuri propuse pentru protecție socială
Pe lângă pensionarea anticipată, FENADISMER și AGTC pledează pentru extinderea posibilității de pensionare parțială și în cazul lucrătorilor independenți, facilitate care în prezent este disponibilă doar angajaților. Acest tip de măsură ar permite o tranziție mai flexibilă către retragerea din activitate și ar putea contribui la reducerea accidentelor cauzate de oboseală și stres. Raportul complet urmează să fie prezentat altor organizații reprezentative ale lucrătorilor independenți. Scopul este obținerea unui consens și formularea unei cereri comune către Ministerul Securității Sociale. Obiectivul final îl reprezintă aprobarea unei politici naționale care să permită pensionarea anticipată nu doar pentru angajați, ci și pentru transportatorii independenți, recunoscând astfel importanța și specificul activității lor.










