Un nou viaduct conectează zona portuară cu autostrada A10, iar porțile de acces sunt deschise non-stop pentru a gestiona traficul intens de vară.
Portul Genova își continuă transformarea printr-o strategie clară de separare a traficului greu de cel urban, pentru a îmbunătăți fluiditatea transportului și a reduce impactul asupra orașului. Pe 29 iulie a fost deschis circulației un nou viaduct care conectează direct stația de taxare Genova Pra’ de autostrada A10 cu bazinul portuar. Construcția, cu o lungime de 450 de metri, asigură camioanelor acces rapid și sigur, eliminând intersecția cu linia feroviară Genova–Ventimiglia.
Viaductul a fost construit din materiale mixte – oțel și beton – și are un design simplu, conceput pentru a reduce impactul vizual în comparație cu infrastructura anterioară. Este prevăzut cu trei benzi de circulație: două la intrare și una la ieșire. Acest lucru permite gestionarea eficientă a traficului de camioane și evitarea blocajelor în orele aglomerate. Investiția totală s-a ridicat la 32,4 milioane de euro, iar lucrările au fost realizate începând din 2021, fără a afecta operațiunile portuare. O contribuție importantă a avut-o și montarea traverselor pe timp de noapte, în 2024, pentru a limita disconfortul cetățenilor.
În paralel, structura a fost echipată cu tehnologii moderne care reduc poluarea fonică, precum bariere speciale de zgomot și îmbinări elastice între elementele de construcție. Demolarea vechiului viaduct va începe în august 2025, cu finalizare estimată până la sfârșitul anului, folosind metode care minimizează impactul asupra traficului feroviar și asupra locuitorilor din zona via Pra’.
Proiectul face parte dintr-un plan mai amplu de modernizare a infrastructurii portuare, coordonat de Autoritatea Portuară din Genova. În 2025, programul prevede finalizarea a încă zece lucrări majore, printre care pasajul suprateran Sampierdarena – Ponte del Papa, noul Turn al Piloților și lucrările de extindere la super-bazinul naval din Sestri Ponente.
Tot în acest context, din 28 iulie, a fost introdus un program experimental pentru accesul vehiculelor în port, valabil până la 14 septembrie. Porțile Passo Nuovo și Albertazzi, destinate traficului de feriboturi, vor rămâne deschise 24 de ore din 24 pentru prima dată, ca răspuns la creșterea volumului de trafic din sezonul estival. Această măsură este posibilă datorită investițiilor recente în sisteme de securitate și control.
În prezent, toate cele treisprezece porți ale portului Genova sunt monitorizate permanent cu sisteme video și tehnologii de urmărire la distanță, gestionate dintr-un centru de operațiuni interconectat cu poliția și protecția civilă. Se menține deschisă și poarta Via Milano, inaugurată în iulie 2024, cu posibilitate de utilizare flexibilă pentru transport de mărfuri și pasageri. În plus, se activează accesul pietonal non-stop la anumite zone din port, prin turnichete supravegheate video, precum Testata Molo Vecchio, Grazie și Passo Nuovo.
Aceste măsuri urmăresc să transforme portul Genova într-un nod logistic modern și eficient, capabil să răspundă cerințelor în creștere ale transportului rutier și intermodal.










