UE finanțează parcări securizate pentru camioane, tehnologii C-ITS și noduri urbane multimodale pentru a combate accidentele rutiere și a încuraja transportul sustenabil
Comisia Europeană a aprobat alocarea a aproape 2,8 miliarde de euro pentru finanțarea a 94 de proiecte strategice în domeniul transporturilor, în cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei (CEF). Această inițiativă urmărește consolidarea infrastructurii de transport din UE și, în mod semnificativ, include componente esențiale pentru îmbunătățirea siguranței rutiere și eficienței în trafic.
Chiar dacă o parte importantă a fondurilor este direcționată către infrastructura feroviară și maritimă, siguranța rutieră este una dintre prioritățile explicite ale acestui pachet de investiții. O atenție specială este acordată șoferilor profesioniști și celor care tranzitează rețelele rutiere europene pe distanțe lungi.
Una dintre cele mai relevante măsuri pentru transportul rutier de marfă este construirea și modernizarea zonelor de parcare sigure pentru camioane. Acestea vor fi dezvoltate în 10 state membre, inclusiv România, și vor fi echipate cu facilități moderne care să asigure condiții decente de odihnă pentru șoferi. Lipsa unor astfel de spații a fost de mult timp una dintre cauzele indirecte ale accidentelor grave pe drumurile europene, întrucât oboseala la volan este una dintre principalele riscuri pentru siguranța rutieră. Noile parcări vor contribui, totodată, la reducerea furturilor de marfă, un alt factor care afectează siguranța și bunăstarea șoferilor de camion.
În paralel, Uniunea Europeană investește în tehnologia viitorului, prin extinderea sistemelor inteligente de transport cooperative (C-ITS). Acestea permit comunicarea în timp real între vehicule și infrastructura rutieră, contribuind la prevenirea accidentelor, la gestionarea eficientă a traficului și la reducerea congestiilor urbane. Sistemele C-ITS vor fi implementate cu prioritate în zonele urbane aglomerate, unde densitatea ridicată a traficului și interacțiunile complexe între vehicule, pietoni și bicicliști generează un risc sporit de accidente.
Pe lângă infrastructura rutieră, proiectele includ și modernizarea nodurilor de transport multimodale. Orașe precum Leuven, Norrköping, Nisa, Marsilia și Bolzano vor beneficia de finanțare pentru a îmbunătăți conectivitatea între autobuze, trenuri, biciclete și mașini, cu scopul de a fluidiza fluxurile de călători și a reduce conflictele în trafic. Aceste investiții sunt esențiale pentru transformarea mobilității urbane într-un sistem mai sigur, mai eficient și mai ecologic.
Comisia Europeană consideră acest pachet de proiecte ca parte integrantă a eforturilor de atingere a obiectivelor Pactului Verde European. Investițiile în infrastructură sigură și inteligentă sunt văzute nu doar ca măsuri pentru prevenirea accidentelor, ci și ca piloni ai rezilienței și competitivității economice a Uniunii.
Etapele următoare presupun adoptarea oficială a deciziei de finanțare de către Comisie și semnarea acordurilor cu promotorii proiectelor până în octombrie 2025. Cele 94 de proiecte selectate au fost alese dintre 258 de propuneri depuse până în ianuarie, în cadrul programului CEF Transport 2021–2027. Cu această rundă de finanțare, 95 % din bugetul programului, în valoare totală de 25,8 miliarde de euro, a fost deja angajat.
UE face un pas concret spre o rețea de transport mai sigură, mai integrată și mai adaptată cerințelor mobilității moderne.











