Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

UE rămâne în urmă cu obiectivele de siguranță rutieră pentru 2030

Raportul ETSC: Decesele în accidente rutiere scad prea lent în Uniunea Europeană

Uniunea Europeană este departe de a atinge obiectivul stabilit pentru anul 2030 de reducere la jumătate a numărului de decese și răni grave în accidente rutiere, arată cel mai recent raport al Consiliului European pentru Siguranța Transporturilor (ETSC). Cel de-al 19-lea raport PIN scoate la iveală o stagnare îngrijorătoare în progresul făcut de statele membre.

În 2024, numărul deceselor pe drumurile din UE-27 a scăzut cu doar 2% față de 2023, iar comparativ cu anul de referință 2019, reducerea totală este de doar 12%. Pentru a fi pe traiectoria necesară atingerii obiectivului de reducere cu 50% până în 2030, UE ar fi trebuit să realizeze deja o scădere de cel puțin 27%. Astfel, decalajul față de ținta stabilită se adâncește.

Progrese inegale între statele membre

Doar câteva state membre înregistrează progrese semnificative. Lituania se detașează cu o reducere de 35% a numărului deceselor în accidente rutiere față de 2019 – fiind singura țară care a reușit să înjumătățească aceste pierderi umane în ultimul deceniu. Performanțe notabile au fost raportate și în Belgia, Polonia și Slovenia, toate cu scăderi de peste 25%.

Pe de altă parte, opt țări au raportat creșteri ale numărului de morți pe șosele în 2024, printre care Elveția și Estonia, fapt ce trage un nou semnal de alarmă privind dezechilibrele din cadrul Uniunii.

Impactul social și economic al siguranței rutiere

Conform raportului, din 2014 până în prezent, îmbunătățirile în domeniul siguranței rutiere au contribuit la salvarea a aproximativ 23.800 de vieți, echivalentul unui beneficiu social estimat la 60 de miliarde de euro. Cu toate acestea, dacă UE ar fi respectat ritmul anual necesar de scădere a accidentelor mortale (6,7% pe an), s-ar fi putut evita alte 49.600 de decese, iar economia europeană ar fi beneficiat de un câștig suplimentar de 124 de miliarde de euro.

Norvegia – lider european în siguranța rutieră

În contrast cu stagnarea din UE, Norvegia a fost din nou recunoscută pentru eforturile și rezultatele sale excepționale. În 2024, țara a înregistrat doar 16 decese rutiere la un milion de locuitori – cea mai scăzută rată dintre cele 32 de țări analizate de programul PIN al ETSC. Ca urmare, Norvegiei i-a fost acordat premiul PIN 2025 pentru angajamentul continuu față de siguranța rutieră.

Norvegia a devenit un exemplu de bune practici, demonstrând că printr-o strategie națională coerentă, o implementare riguroasă și o colaborare eficientă între autoritățile centrale și cele locale se pot obține rezultate semnificative în reducerea accidentelor rutiere.

Apel pentru acțiune fermă și coordonată

În contextul acestor date, ETSC avertizează că fără o voință politică puternică și fără aplicarea strictă a măsurilor dovedite eficace, mii de vieți vor continua să fie pierdute anual în Europa. Organizația cere o reafirmare a angajamentului pentru strategia „Safe System”, care recunoaște greșeala umană ca fiind inevitabilă și propune proiectarea unui sistem rutier capabil să prevină decesele și rănile grave prin infrastructură adaptată, limite de viteză adecvate și tehnologii moderne de siguranță. Obiectivul de reducere cu 50% a deceselor până în 2030 rămâne realizabil, dar numai cu măsuri îndrăznețe, resurse alocate și responsabilitate politică clară.

Articole similare

Ad