Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Tarifele spot de transport intern scad în Franța și Germania și cresc în Italia și Spania

Indicele Upply al tarifelor de transport intern spot din Franța a fost în iunie 2025 de 128,9 puncte, în creștere cu 0,2 puncte față de mai, dar în scădere cu 2,8 puncte față de trimestrul anterior și cu 6,4 puncte față de perioada similară din 2024, așa cum reiese din analiza realizată de Upply, Ti și IRU (upply-iru-ti-q2-2025-european-road-freight-rates-benchmark).

În Germania indicele din iunie a fost de 119,8 puncte, în scădere cu 12,6 puncte față de mai, cu 8,2 puncte față de trimestrul anterior și cu 20,6 puncte față de perioada similară din 2024.

În Italia s-a ajuns la final de iunie la 116,8 puncte, de data această în creștere cu 3,0 puncte față de luna anterioară, cu 1,8 puncte față de trimestrul anterior și cu 4,0 față de aceeași perioadă din 2024.

Și în cazul Spaniei asistăm la creșteri de tarife de transport intern spot, până la 151,2 puncte în iunie, mai mult cu 10,1 puncte decât în mai, cu 8,1 puncte decât în primul trimestru din 2025 și cu 12,1 puncte față de iunie 2024.

În Spania costurile de transport au fost relativ stabile în ultimul timp: cele cu forța de muncă au crescut cu 1,0 puncte față de trimestrul anterior, iar cele cu motorina au scăzut cu 3,9%, conform Eurostat. Ce determină creșterea tarifelor față de trimestrul anterior este cererea mai mare. Activitatea industrială din Spania continuă să crească, în special în producția de electronice de consum, cu 14,7% mai mare decât în perioada similară din 2024, de vehicule cu motor, cu 5,6% mai mare decât în trimestrul anterior, și de farmaceutice.

Și cererea consumatorilor este puternică în Spania, ceea ce menține și tarifele spot și pe cele din contracte la un nivel înalt, pe măsură ce retailerii estimează noi creșteri. În ansamblu, retailul din Spania (excluzând industria auto) a crescut cu 5,8% comparativ cu trimestrul anterior și cu 3,5% față de 2024.

În Franța lucrurile sunt mai nuanțate. La fel ca în Spania, costurile de transport scad sau măcar nu mai cresc la fel ca în ultimii ani, deoarece motorina s-a ieftinit cu 7,1% față de trimestrul anterior și cu 9,3% față de perioada similară din 2024, salariile șoferilor au crescut cu doar 1,0 puncte de indice, iar celelalte costuri operaționale au rămas la fel. Așa că o mare parte a presiunii descendente asupra tarifelor se poate datora cererii care stagnează. Producția din Franța a făcut un alt pas înapoi în iunie, iar comenzile noi au scăzut brusc, indicele PMI fiind de 48,1, față de 49,8 în mai, după ce și în mai și aprilie scăzuse față de luna anterioară.

Pentru perioada imediat următoare, estimările legate de Spania sunt precaut-optimiste, deoarece inflația ar putea complica lucrurile: prețurile au crescut în ultimul timp cu 0,6%. Totuși, ratele mai mici ale dobânzilor au crescut puterea de cumpărare și au avut un impact pozitiv asupra cererii, care pe termen scurt și mediu ar putea crește în continuare, ceea ce ar duce și la tarife mai mari de transport. Iar producția industrială mare de electronice și vehicule motorizate și vânzările bune din retail ar trebui să permită creșterea tarifelor pe termen scurt.

Franța, pe de altă parte, stă mai slab la jumătatea anului: producția industrială a scăzut două luni la rând, iar cei mai recenți indici PMI confirmă o deteriorare în plus a comenzilor noi și a producției. În ceea ce privește firmele de transport, ieftinirea motorinei le avantajează, dar incertitudinea legată de taxele vamale din SUA și scăderea încrederii mediului de afaceri ar putea să tempereze investițiile și să scadă volumele de transport rutier de marfă, și implicit și tarifele. În plus, contextul politic din Franța este complicat.

Articole similare

Ad