După o scurtă perioadă de stabilizare, piața revine pe minus pe aproape toate rutele majore
Luna iulie 2025 s-a încheiat cu o perioadă de stagnare a tarifelor spot pentru transportul maritim de containere, dar primele zile din august readuc tendința descendentă. Potrivit raportului săptămânal World Container Index, publicat de Drewry pe 7 august, indicele compozit – care reflectă media evoluțiilor pe principalele rute comerciale – a înregistrat o scădere de 3%, ceea ce a dus tariful mediu spot la 2.240 de dolari pe un container de 40 de picioare (FEU). Nicio rută analizată nu a înregistrat creșteri în ultima săptămână.
Scăderi pe rutele China–Europa
În transportul dintre Asia și Europa, legătura maritimă dintre Shanghai și Genova a înregistrat o scădere săptămânală de 4%, tariful coborând la 3.227 de dolari pe container. Ruta Shanghai–Rotterdam a avut o evoluție mai moderată, pierzând doar 14 dolari și ajungând la 3.276 de dolari. În direcția estică, ruta Rotterdam–Shanghai a înregistrat o mică reducere de șase dolari, ajungând la 489 de dolari pe TEU.
Din portul olandez către coasta de est a SUA, tariful mediu pentru un container de 40 de picioare a scăzut la 1.996 de dolari, cu 10 dolari mai puțin decât săptămâna precedentă. În sens invers, New York–Rotterdam, reducerea a fost mai pronunțată, de 3%, tariful coborând la 853 de dolari.
Pierderi accentuate pe rutele din Pacific
Cel mai mare declin săptămânal s-a înregistrat pe ruta Shanghai–New York, unde tariful spot a scăzut cu 7%, ajungând la 3.826 de dolari pe container. Transportul din portul chinez către Los Angeles a înregistrat o reducere de 4%, tariful coborând la 2.534 de dolari. În sens invers, Los Angeles–Shanghai, tarifele au rămas aproape neschimbate, pierzând doar trei dolari, până la 711 dolari.
Comparativ cu anul trecut, declin masiv
În comparația anuală, scăderile sunt mult mai dramatice. Pentru plecările din Shanghai, diferența față de august 2024 variază de la -61% pe relația cu Los Angeles la -56% pe ruta către Genova. Singurele excepții de la acest trend negativ se găsesc pe rutele transatlantice, unde tarifele au crescut cu 11% între New York și Rotterdam și cu 1% în sens invers, precum și pe relația Los Angeles–Shanghai, unde s-a înregistrat o creștere de 1%.
Specialiștii Drewry estimează că volatilitatea tarifelor s-ar putea reduce în perioada următoare, pe fondul aplicării noilor taxe vamale din 7 august, care ar putea tempera goana importatorilor americani. Totuși, contextul politic și economic rămâne imprevizibil, ceea ce face ca prognozele să fie dificil de confirmat.












