La cinci ani după Brexit, economia Regatului Unit nu a colapsat, dar comerțul cu bunuri a fost afectat, ceea ce a avut impact asupra sectorului de transport și logistică, așa cum reiese din analiza recentă a Upply (Overview of freight transport in the United Kingdom).
Economia britanică rămâne pe locul al doilea în clasamentele europene, după Germania și înaintea Franței, Italiei și Spaniei, cu un PIB brut de 3.644 de miliarde de dolari în 2024, conform datelor Băncii Mondiale, și pe al șaselea la nivel global, după SUA, China, Germania, Japonia și India.
După Brexit – care s-a produs oficial pe 31 ianuarie 2020, cu o perioadă de tranziție de 11 luni pe piața unică și în uniunea vamală – unii analiști economici au prezis o catastrofă economică, dar ea nu s-a întâmplat. E adevărat că în 2020 Regatul Unit a înregistrat o contracție a PIB de 10,4%, mai puternică decât Germania sau Franța, dar ea nu a fost provocată exclusiv de ieșirea din UE, câtă vreme în acel an factorul care a influențat cel mai mult mersul economiei a fost pandemia de Covid-19 – fapt demonstrat de revenirea puternică din 2021 și 2022.
Pe urmă, în 2023, Regatul Unit a cunoscut o încetinire a activității, ca majoritatea economiilor europene importante, și chiar două trimestre de recesiune, dar analiștii Upply nu pun nici asta pe seama Brexit, câtă vreme și Germania a experimentat în 2023 o scădere, care s-a extins chiar și în 2024, ceea ce nu a fost cazul în Regatul Unit, unde PIB a crescut cu 1,1% anul trecut, mai mult decât previziunea de 0,9% și decât creșterea de 0,4% din 2023.
Există însă și parametri asupra cărora Brexit a avut un efect negativ – de exemplu, inflația și creșterea prețurilor. Toate țările europene au fost afectate grav, dar în Regatul Unit deficitul de muncitori a fost agravat de Brexit, fapt care a sporit presiunile de creștere a salariilor, ceea ce s-a resimțit mai ales în transportul rutier de mărfuri.
În general, Regatul Unit a cunoscut în ultimul timp o creștere destul de slabă și suferă din cauza unei productivități mici, dar aceste probleme își au originea în criza financiară globală din 2008 – Brexit nu a creat această situație, dar e drept că nici nu a ajutat la rezolvarea ei. Ieșirea din UE a avut impact asupra dezvoltării comerțului extern, Regatul Unit bazându-se pe noul său statut pentru a stabili acorduri comerciale în afara Comunității Europene, dar această politică denumită „Global Britain” a eșuat, iar o dovadă este faptul că cele mai multe porturi britanice nu au revenit la nivelurile de activitate din 2019.
Analiza Upply mai amintește că în cadrul unui summit desfășurat pe 19 mai 2025, primul de acest fel de la Brexit, Regatul Unit și UE au încheiat un nou parteneriat strategic pentru securitate, apărare și comerț, ceea ce ar putea fi o veste bună pentru firmele de transport și logistică.
În 2019, ultimul an complet înainte de Brexit, industria de transport rutier din Regatul Unit s-a clasat pe locul al cincilea în Europa după Germania, Franța, Spania și Polonia, cu un total de 1.471 milioane de tone și 160,8 miliarde de tone-kilometri, conform datelor de la Eurostat. Iar de atunci se poate estima că și-a păstrat poziția, deși diferențele în metodele statistice fac comparațiile dificile.












