Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Creșterea de 11,9% a cifrei de afaceri din transportul rutier francez se datorează exclusiv creșterii costurilor

Cifra de afaceri din transportul rutier francez a crescut în 2022 față de 2021 cu 11,9%, după ce și în 2021 crescuse cu 10,6% față de 2020 datorită redresării post Covid-19 a economiei. Dar creșterea din 2022 a venit mai ales ca urmare a creșterii costurilor, așa cum arată o analiză a indicatorilor financiari ai firmelor din această țară realizată de Upply (French road transport figures for 2022 (upply.com)). Iar în 2023 lucrurile au stat la fel, pe fondul scăderii volumelor.

În timpul congresului FNTR (Federația Națională a Transporturilor Rutiere din Franța) din septembrie 2023, Banque de France și-a publicat sondajul anual de afaceri pentru anul anterior, care arată primele semne de încetinire după revenirea din 2021. Sectorul transporturilor a intrat deci în toamna lui 2022 într-o perioadă dificilă, deoarece trebuia să se confrunte în același timp cu scăderea volumelor și cu tendințele inflaționiste puternice, care au continuat în 2023, după cum arată cifrele CNR (Comitetul Național Rutier din Franța).

Cifra de afaceri mai mare este, deci, înșelătoare, deoarece creșterea bruscă a veniturilor este aproape în întregime atribuită impactului creșterii costurilor și, în special, scumpirii combustibilului. Și nici măcar nu au fost transpuse în tarife toate creșterile de costuri. În ceea ce privește volumele transportate, ele au fost în 2022 mai mult sau mai puțin stabile.

Flota franceză ocupă locul al patrulea în Europa în ceea ce privește transportul rutier de mărfuri, cu 174 de miliarde de tone-kilometri în 2022. Ea a realizat 93% din transportul național din Franța (161 de miliarde de tone-kilometri, restul transportului intern din această fiind reprezentat de cabotaj) și doar 8,3% din transportul internațional către și dinspre Franța, adică 12 miliarde tkm dintr-un total de 145 de miliarde.

În ciuda acestei încetiniri, care era de așteptat în contextul economic actual, transportul rutier de marfă din Franța rămâne într-o formă destul de bună, deși rata insolvențelor a început să crească din nou după doi ani în care a fost foarte mică datorită ajutoarelor de stat acordate în timpul pandemiei de Covid-19. În 2022, aceasta a fost de 2,2% din totalul firmelor franceze de transport, sub valoarea de 2,8% din 2019. În paralel, numărul firmelor noi de transport scade, la 8,8% din totalul firmelor, cu 3,1% mai puține decât în 2021. Tendința generală rămâne totuși una bună, cu patru firme nou apărute la una care iese de pe piață.

Nici situația financiară a firmelor franceze de transport nu s-a deteriorat mult. Ponderea capitalurilor proprii în bilanțul total tinde să se stabilizeze la aproximativ 30%, ca și ponderea datoriei, care scade treptat după vârful din 2020. Totuși, apar unele semnale de avertizare, având în vedere investițiile uriașe care vor fi necesare pentru a respecta obiectivele de reducere a emisiilor de CO2. Potrivit Banque de France, capacitatea de rambursare a creditelor și capacitatea de a strânge fonduri par să fie compromise pentru una din cinci companii. Creșterea costului împrumuturilor, combinată cu o creștere a costului achiziționării unui vehicul, este o adevărată provocare, mai ales că perspectivele economice nu sunt opozitive și se așteaptă scăderi de volume chiar și în 2024.

Articole similare

Ad