Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Firmele foarte mici din Italia („padroncini“) devin tot mai eficiente

Evoluția numărului de firme de transport rutier de marfă din Italia

O analiză recentă a pieței de transport rutier de marfă din Italia pe care a realizat-o Upply (Italy: dynamic road transport despite its infrastructure (upply.com)) arată că în această țară erau în 2020 aproximativ 58.000 de companii de profil, comparativ cu 64.000 cu cinci ani mai devreme, care realizează o cifră de afaceri totală de circa 40 de miliarde de euro/an. Cele mai multe sunt firme foarte mici, au 1-3 vehicule, se numesc „padroncini“ (proprietari-șoferi) și au fost vreme îndelungată simbolul industriei de transport rutier de marfă din Italia, așa cum arată un studiu al Comitetului Național Rutier din Franța (CNR), citat de Upply.

Structura companiilor însă începe să se schimbe, ceea ce în opinia Observatorului Transporturilor realizat în noiembrie 2023 de Confcommercio (Confederația Comerțului Italian) reprezintă o evoluție binevenită. „Padroncini“ sunt încă numeroase, dar sunt mai puțin mici și mai eficiente decât înainte – în măsura în care se poate monitoriza îndeaproape evoluția lor. Nu este un demers ușor, dar există doi indicatori relevanți care se cunosc: numărul societăților pe acțiuni din transportul rutier de mărfuri din Italia a crescut cu 4.000 între 2018 și 2023, de la 22% la 30,2% din totalul companiilor de profil, iar numărul de angajați a crescut de la 319.000 în 2016 la 350.000 în 2020.

Potrivit celui mai recent raport al Asociației Europene a Producătorilor de Automobile (ACEA) privind vehiculele aflate în circulație în Europa, flota italiană de camioane a fost de 969.488 de unități în 2023, în creștere cu 1% față de 2022, iar vârsta lor medie este ridicată, 19,1 ani, față de media europeană de 13,9 ani. În ceea ce privește procentul vehiculelor pe motorină, el este de 98,2%, față de media UE de 96%.

În 2023 înmatriculările de vehicule grele pentru transport de marfă au fost dinamice în Italia, potrivit Observatorului pieței de vehicule comerciale al UNRAE (Asociația producătorilor auto străini care operează în această țară), fiind cu 12,2% mai mari decât în 2022 pentru modelele de peste 3,5 t, până la 28.707 autovehicule. Piața de peste 16 t reprezintă cea mai mare parte a înmatriculărilor, cu 24.479 de unități, în creștere cu 12,6% față de 2022, în timp ce pe segmentul de 6-16 t au fost 3.446 (+15,8%) și pe segmentul de 3,5-6 t au fost 782 (-11,1%). Creșterile au fost determinate atât de dinamica pieței italiene de transport rutier, cât și, așa cum s-a întâmplat peste tot în Europa, de recuperarea după criza de semiconductori care a încetinit livrările în  cei doi ani anteriori.

Evoluția flotei de vehicule comerciale de peste 3,5 t din Italia

Articole similare

Ad