Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Tarifele de import și export în/din Marea Britanie se stabilizează la un nivel înalt

Tarife de import și export în/din Marea Britanie

Pe rutele de export din Marea Britanie tarifele de transport pe bază de contract au ajuns în trimestrul al patrulea din 2023 la 132,9 puncte, adică au crescut cu 2,5 puncte față de trimestrul al treilea și cu 3,5 puncte față de perioada similară din 2022, așa cum arată barometrul Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights). Iar tarifele spot au scăzut cu 3,8, respectiv 12,2 puncte, până la 136,1 puncte.

Pe rutele de import, ratele contractuale au scăzut cu 2,8 puncte de la trimestru la trimestru, dar rămân în creștere cu 5,3 puncte de la an la an, în timp ce piața spot a scăzut cu 12,1 puncte de la trimestru la trimestru, până la 136,5 puncte.

Comerțul dintre Marea Britanie și Uniunea Europeană rămâne la un nivel scăzut față de perioada de dinainte de Brexit și de pandemia de Covid-19. În al treilea trimestru din 2023, exporturile au fost cu 2,2% mai mici decât în al treilea trimestru din 2019, iar importurile au fost cu 1,5% mai mici. Producția din Marea Britanie scade și ea, ceea ce duce la scăderea tarifelor spot și la export, și la import. Datele ajustate sezonier disponibile la ONS (Biroul Național de Statistică al Marii Britanii) pentru al patrulea trimestru din 2023 arată o scădere de 2,5% a producției de bunuri intermediare față de trimestrul anterior, de 1,4% pentru bunuri de folosință îndelungată și de 0,9% pentru bunuri de capital, dar volumele totale de producție rămân în creștere de la an la an, ceea ce sugerează că, în timp ce tarifele spot au scăzut, așteptările pe termen lung privind volumul rămân constante și mențin ratele contractuale la nivel mai înalt.

Consumul din Marea Britanie este stabil, dar la niveluri scăzute. Datele ONS privind volumul comerțului cu amănuntul ajustate sezonier arată că acesta este în scădere cu 7,9% față de 2020, dar că a crescut ușor, cu 0,2%, față de trimestrul anterior și cu 0,5% față de perioada similară din 2022. Deci consumul exercită o presiune foarte mică în sensul creșterii tarifelor – atât spot, cât și din contracte.

Inflația s-a redus, prin urmare costurile transportatorilor nu mai cresc mult și nu mai duc la creșterea tarifelor, ci piața s-a stabilizat acum, la un nivel înalt, ceea ce menține mari prețurile de transport. PPI (indicele prețurilor de producție) din Marea Britanie susține și el acest lucru, datele din trimestrul al patrulea arătând o scădere de 2,6 puncte față de perioada similară din 2022, dar un nivel cu 27,0 puncte mai mare decât în 2019. Creșterea lunară a PPI a fost în medie de doar 0,4 puncte, sugerând deci că prețurile sunt stabile.

Prețul motorinei din Marea Britanie a crescut ușor în ultimul trimestru din 2023, cu 4,8% față de cel anterior, după o creștere a prețului țițeiului în septembrie, dar rămân cu 21,4% mai mici decât la final de 2022.

În concluzie, costurile de transport sunt mari, dar mult mai stabile, deci mențin tarifele mari, cu posibilitate de creștere în mică măsură pe termen scurt.

Costurile cu forța de muncă din logistică din Marea Britanie au crescut cu 5,1% în 2023 și sunt cu 15,9% mai mari decât în 2019, iar salariile încă au capacitatea de a crește costurile în al doilea semestru din 2024, mai ales dacă va fi nevoie de noi angajări în 2024, în condițiile unui disponibil redus de personal. Estimările analiștilor Upply sunt că volumele de export și import ale Marii Britanii vor rămâne mai mici decât în 2019 și 2020, consumul se va menține și scăderea cererii din partea industriei europene are ca rezultat scăderea volumelor producției industriale și reducerea cererii de transport rutier de mărfuri în ambele direcții. De aceea tarifele ar putea scădea în continuare, dacă nu ar fi capacitatea limitată de transport și costurile mari.

Articole similare

Ad