Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Fără evenimente externe majore, tarifele de transport maritim nu se redresează

Conform unei analize realizate de Upply (Container shipping in 2023 (upply.com)), în 2023 nu numai că s-au prăbușit tarifele de transport maritim containerizat până la nivelurile de dinainte de pandemia de Covid-19, pe majoritatea rutelor, dar s-a remarcat și faptul că pentru primele 10 cele mai importante companii din domeniu impactul a fost mai mare decât se aștepta și a fost resimțit mai rapid.

Prăbușirea cererii a jucat un rol determinant în scăderea tarifelor, dar situația a fost agravată de supracapacitate, deoarece companiilor de transport maritim au început să li se livreze navele comandate în perioada lor de prosperitate din 2021-2022. Iar supracapacitatea este de așteptat să continue în 2024 și 2025, aruncând transportul maritim de containere într-o nouă criză structurală de capacitate, estimează analiștii Upply.

Mai ales că navele vechi sunt trimise la demolare într-un ritm mai lent decât intră în operare cele noi, diminuând orice speranță de redresare de lungă durată a tarifelor – cu excepția unui eveniment extern major precum apariția Covid în 2020, un război major, de exemplu, care ar determina navele să evite Canalul Suez, sau o criză deschisă în legătură cu Taiwanul.

Dacă însă tarifele vor rămâne încă un an la nivelul din 2023, Upply estimează că efectul pozitiv al pandemiei asupra transportatorilor maritimi – cu sau fără nave proprii – s-ar șterge definitiv.

2023 a mai fost caracterizat de faptul că unele modele de afaceri de până atunci au fost regândite, Maersk și MSC anunțând, de exemplu, că pun capăt alianței lor, iar MSC începând deja să acționeze într-o mare măsură independent fără a aștepta data oficială. Compania elvețiano-italiană a implementat o politică tarifară extrem de agresivă, cu scopul de a dobândi o cotă de piață suplimentară, profitând de lipsa de reacție din partea concurenților direcți, astfel că, după ce a condus în ceea ce privește capacitatea în 2022, în 2023 și-a mărit avansul.

Între timp, Maersk și CMA CGM s-au bazat mai mult pe un model de afaceri de integrare verticală, care ar trebui să le permită să genereze volum de marfă și să se protejeze de turbulențele de pe piață prin diversificarea activităților. Dar acest model nu a fost deocamdată un mare succes din cauza condițiilor economice actuale. Trebuie amintit și faptul că în aprilie 2024 se încheie exceptarea de la reglementările UE referitoare la concurență – ceea ce însă nu înseamnă că nu va mai fi permisă cooperarea în cadrul alianțelor de transport maritim. Cel puțin public, CMA CGM a asigurat că își va continua operațiunile comune cu grupul COSCO.

Articole similare

Ad