Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Deschiderea parțială a autostrăzii slovene H4 pentru vehiculele grele

La mai puțin de o lună după închiderea completă a tronsonului autostrăzii slovene H4 dintre Razdrto și Vipava, autoritățile de la Ljubljana au anunțat deschiderea parțială a segmentului începând cu 8 septembrie. Măsura vine ca răspuns la presiunile crescânde ale transportatorilor și comunităților locale, dar și la solicitările partenerilor italieni, afectați de blocajele înregistrate la graniță.

Tronsonul vizat are doar zece kilometri, însă importanța sa strategică este majoră, deoarece face legătura dintre autostrada A1 (Ljubljana–Koper) și coridorul spre Gorizia și Italia de nord. Închiderea totală de la 17 august a perturbat serios fluxurile de transport: în prima săptămână de restricții, bariera Lisert de pe autostrada A4 italiană a înregistrat 33.581 de vehicule în plus față de 2024, adică aproape 5.000 suplimentar pe zi. Creșterea nu a fost determinată doar de camioane, ci și de autoturisme care au ales trecerea Fernetti ca rută alternativă.

Potrivit estimărilor, punctul de frontieră Fernetti a fost nevoit să gestioneze zilnic până la 4.000 de vehicule comerciale suplimentare în orele de vârf, ceea ce a dus la cozi de kilometri și întârzieri considerabile. Traficul s-a concentrat pe intersecția de la Trieste, punând presiune pe infrastructura Lisert, care dispune de doar patru benzi de acces. Pentru a limita efectele, concesionarul Autostrade Alto Adriatico a introdus din 25 august o bandă dedicată exclusiv colectării electronice a taxei, măsură ce a fluidizat doar parțial tranzitul camioanelor echipate cu dispozitive OBU.

Nemulțumirile transportatorilor și criticile venite din partea autorităților italiene au dus la intensificarea presiunii asupra companiei slovene de autostrăzi Dars. În cele din urmă, aceasta a decis să permită circulația limitată a vehiculelor grele pe tronsonul în lucru.

Conform noilor reguli, o bandă a H4 va fi rezervată exclusiv camioanelor de peste 3,5 tone și autobuzelor care circulă spre Italia, în timp ce cealaltă bandă va fi destinată vehiculelor de urgență. Traficul greu care se deplasează în sens invers, către Slovenia, va fi în continuare deviat spre Fernetti, iar autoturismele vor folosi drumul național paralel.

Această soluție temporară reduce presiunea asupra infrastructurii italiene și asigură o parte din fluxul normal de marfă pe relația Slovenia–Italia, însă lucrările la viaductul Rebernice și la protecțiile antivânt din Valea Vipava vor continua, ceea ce înseamnă că restricțiile vor rămâne în vigoare pe termen lung.

Articole similare

Ad