Climatul de afaceri în sectorul transporturilor și logisticii s-a înrăutățit din nou în vara anului 2025, valoarea indicatorului SCI-Logistikbarometer coborând sub pragul de zero. Potrivit analizei realizate de SCI Verkehr, principalul motiv îl reprezintă „evaluarea mai slabă a situației sezoniere a afacerilor și scăderea optimismului companiilor”. După câteva luni în care costurile au crescut doar moderat, rezultatele actuale arată o revenire a tendinței de majorare, pusă în special pe seama scumpirii motorinei în iulie 2025. Această evoluție exercită o presiune suplimentară asupra operatorilor de transport și logistică, deja confruntați cu marje reduse.
În ceea ce privește veniturile, companiile intervievate anticipează o situație relativ echilibrată pentru lunile următoare, chiar dacă perspectivele de creștere nu mai sunt la fel de optimiste ca la începutul verii. Barometrul SCI rămâne, așadar, un indicator important pentru starea și evoluțiile viitoare ale pieței.
Situație relativ stabilă, dar cu nuanțe negative
În iulie 2025, 69% dintre operatorii de transport și logistică au apreciat că situația actuală a afacerilor este stabilă. Totuși, un sfert dintre firme au raportat o deteriorare, iar numai 6% au declarat că trec printr-o perioadă bună. Prin comparație, în iunie tabloul era mult mai echilibrat: majoritatea companiilor considerau că situația nu s-a schimbat semnificativ, doar 6% vedeau o deteriorare, iar 38% raportau o îmbunătățire vizibilă. Evoluția din iulie confirmă astfel așteptările formulate anterior, dar sugerează și o temperare a încrederii pentru perioada imediat următoare. Pentru trimestrul al treilea, firmele prevăd o stabilitate generală, însă cu o tendință mai degrabă pozitivă decât negativă.
Costurile continuă să pună presiune
Un capitol sensibil rămâne cel al costurilor de operare. În iunie, peste 90% dintre operatori raportaseră costuri stabile și se așteptau ca această situație să continue și în următoarele trei luni. Realitatea a fost diferită: în iulie, aproape trei sferturi dintre companii au reușit să mențină un nivel constant al cheltuielilor, dar un sfert s-au confruntat deja cu majorări semnificative, în special din cauza combustibilului. Nicio firmă nu a raportat reduceri de costuri. Pentru trimestrul următor, prognozele nu sunt încurajatoare: companiile nu văd o posibilă scădere, ci mai degrabă o menținere la nivelul actual, considerat ridicat, sau chiar o creștere suplimentară.
Chiar dacă presiunea costurilor este evidentă, nivelul prețurilor de transport a rămas stabil în ultima lună. Majoritatea antreprenorilor au menționat tarife neschimbate, însă procentul celor care se așteaptă la stabilitate în perioada următoare a scăzut de la 86% în iunie la 74% în iulie. În schimb, a crescut numărul celor care prevăd o majorare a tarifelor, de la 14% la 26%, ceea ce sugerează că piața ar putea ajusta parțial prețurile pentru a compensa creșterea costurilor. Chiar și așa, veniturile totale sunt prognozate să rămână echilibrate, fără o creștere spectaculoasă.
Timpul de așteptare la rampe, în scădere
Un aspect pozitiv remarcat de companii este reducerea timpilor de așteptare la rampele de încărcare și descărcare. Ponderea operatorilor care raportează timpi de maximum 30 de minute a crescut la 52% în 2025, comparativ cu 46% în 2024. În același timp, doar 30% dintre firme mai raportează întârzieri de peste o oră, față de 80% în 2023. Această evoluție confirmă o eficiență operațională mai ridicată, susținută de digitalizare, automatizare și volume de transport mai reduse. Totuși, lipsa personalului specializat pentru operațiunile de încărcare și descărcare rămâne principalul obstacol, exact ca în anii precedenți.
Sectorul transporturilor și logisticii traversează o perioadă de tranziție: pe de o parte, eficiența operațională crește și timpii de procesare se reduc, pe de altă parte, costurile – în special cele cu motorina – revin pe o tendință ascendentă. Pentru moment, prețurile de transport rezistă presiunilor, dar nu este exclus ca operatorii să transfere o parte din aceste creșteri către clienți în lunile următoare. Echilibrul dintre stabilitate și presiunea costurilor va defini, așadar, restul anului 2025 pentru transportatorii și logisticienii europeni.









