Schimburile comerciale dintre România și Germania au scăzut cu 6,1% în primele trei luni ale lui 2025 față de aceeași perioadă din 2024, totalizând 10,36 miliarde de euro.
Potrivit datelor Biroului Federal de Statistică, Destatis, anunțate de reprezentanța oficială a economiei germane, AHK România, exporturile Germaniei către România s-au redus cu 1,2% (5,68 miliarde de euro), în timp ce importurile din România s-au diminuat semnificativ, cu 11,4% (4,68 miliarde de euro).
România a ocupat locul 19 în topul partenerilor de export ai Germaniei, iar piața pentru importuri a coborât de pe locul 16 pe locul 18.
„Declinul importurilor germane din România (deci al exporturilor românești) se datorează în primul rând dinamicii economice slabe din Germania și situației economice tensionate din întreaga Europă. Tocmai în acest context provocator devine din nou evident faptul că România, ca locație de afaceri, trebuie să se concentreze și mai mult pe îmbunătățirea competitivității sale. Un cadru fiscal stabil și favorabil mediului de afaceri este un factor esențial în acest sens. În acest context, măsurile de politică fiscală aflate în prezent în discuție capătă o importanță deosebită. Rămâne de sperat că interesele sectorului privat vor fi luate în considerare. Pe termen mediu, este esențial să se iasă din dezechilibrul fiscal actual, în special printr-o creștere economică sustenabilă. Pe termen scurt însă – din perspectiva comunității noastre de business – sunt necesare cu prioritate măsuri de consolidare bugetară din perspectiva cheltuielilor, precum și o reducere semnificativă a birocrației, pentru a întări credibilitatea statului și a crea baza pentru o dezvoltare bugetară sustenabilă.”, a afirmat Sebastian Metz, director general al AHK România.
Într-o industrie în care fiecare kilometru contează, angajatorii din transport și logistică au responsabilitatea nu doar de a gestiona flotele, ci și de a verifica documentele fiecărui șofer care urcă la volan. Așa cum apare pe blogul de legislație rutieră VerkehrsRundschau, potrivit avocatului Wolf-Henning Hammer, expert în legislația rutieră germană, verificarea permisului de conducere nu este o formalitate – ci o obligație legală cu implicații penale.
Responsabilitatea legală nu aparține doar șoferului
Conform Secțiunii 21 din Legea privind traficul rutier dn Germania, angajatorii sunt direct răspunzători pentru angajații lor. Dacă un șofer este prins conducând fără un permis valid sau corespunzător categoriei vehiculului, nu doar el va fi sancționat, ci și compania. Mai exact, administratorul de flotă sau angajatorul poate fi pasibil de amendă sau chiar închisoare.
Această obligație este și mai stringentă în cazul angajării șoferilor străini, unde diferențele legislative dintre țări pot crea confuzii sau neglijențe.
Ce trebuie verificat concret în permis
Avocatul Hammer atrage atenția asupra faptului că permisele de conducere pentru camioane grele (categoriile C, C1, CE, C1E) trebuie reînnoite o dată la cinci ani. Perioada de valabilitate este indicată clar în coloana 11 a permisului, lângă categoria aferentă. „Este esențial să fie verificată această rubrică la fiecare control de personal”, subliniază expertul.
Dar un simplu permis valid nu este suficient. Fiecare șofer trebuie să poată dovedi că deține:
Neglijarea acestor aspecte poate atrage nu doar amenzi, ci și blocaje operaționale și riscul de a pune reputația firmei in pericol.
Șoferi străini: UE vs țări terțe
În cazul în care șoferul provine dintr-o țară membră a Uniunii Europene, permisul este, în general, recunoscut reciproc, dar trebuie verificat dacă este valabil pe teritoriul în care operează compania. În schimb, pentru șoferii din țări terțe, este necesar un control suplimentar: fie recunoașterea oficială a permisului, fie conversia lui într-un permis UE. Nerespectarea acestor norme poate duce la retragerea dreptului de a opera în statele membre.
Angajarea unui șofer de camion nu începe și nu se termină cu semnarea unui contract. În spatele fiecărui permis se află o responsabilitate legală care, dacă este ignorată, poate costa scump. Companiile care vor să evite problemele juridice și să își protejeze reputația au o singură opțiune: să trateze verificarea periodică a documentelor ca parte integrantă a managementului de flotă.
02.10.2020
Ultimul număr: Iunie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit