În cadrul unui pas major către îmbunătățirea siguranței rutiere, poliția din Renania-Palatinat a introdus oficial sistemul MONOcam dezvoltat în Țările de Jos pentru a detecta și sancționa șoferii care folosesc telefoanele mobile la volan.
Renania-Palatinat devine astfel primul stat german care implementează tehnologia bazată pe inteligență artificială pentru supravegherea traficului.
Sistemul MONOcam, dezvoltat inițial de poliția olandeză, utilizează o cameră de înaltă rezoluție și inteligență artificială pentru a detecta automat șoferii care manipulează dispozitive electronice în timp ce conduc. De obicei, sistemul este montat în locuri înalte, cum ar fi podurile, unde monitorizează traficul și semnalează în timp real eventualele încălcări. Dacă un șofer pare să utilizeze un telefon mobil, imaginile sunt stocate și examinate ulterior de un ofițer de poliție. Dacă nu se confirmă nicio infracțiune, filmarea este ștearsă imediat pentru a asigura confidențialitatea datelor.
În conformitate cu secțiunea 23(1a) din Regulamentul german privind circulația rutieră (StVO), utilizarea unui dispozitiv electronic în timpul conducerii este interzisă. Contravenienții riscă o amendă de 100 de euro și un punct de penalizare în dosarul de conducere. Cu toate acestea, dacă acțiunile lor pun în pericol pasagerii sau alți participanți la trafic, se pot aplica amenzi și sancțiuni mai aspre. Cadrul juridic a fost adaptat pentru a permite ca înregistrările MONOcam să fie utilizate exclusiv pentru detectarea încălcărilor legate de telefonul mobil. Orice date care nu au legătură cu încălcările sunt șterse automat, răspunzând astfel preocupărilor legate de viața privată și supravegherea în masă.
Țările de Jos utilizează MONOcam pentru supravegherea traficului din 2020, cu 20 de dispozitive în funcțiune. Autoritățile germane au testat anterior sistemul, dar au avut nevoie de modificări juridice înainte de implementarea sa permanentă. Cu aceste ajustări acum în vigoare, Renania-Palatinat a devenit primul stat german care utilizează tehnologia MONOcam.
Studiile realizate de analiștii germani în domeniul accidentelor de asigurare au confirmat că utilizarea smartphone-urilor este un factor major în accidentele rutiere, echivalând pericolele acesteia cu cele ale conducerii sub influența alcoolului. Prin punerea în aplicare a MONOcam, autoritățile speră să reducă semnificativ numărul de încălcări ale normelor privind utilizarea telefonului mobil și să îmbunătățească siguranța generală a traficului.
În ciuda avantajelor sale, MONOcam s-a confruntat cu opoziție, în special din partea ADAC, cel mai mare club auto din Germania, care își exprimă îngrijorarea cu privire la protecția datelor. Criticii susțin că supravegherea video generalizată ar putea crea un precedent pentru încălcarea vieții private. Cu toate acestea, susținătorii sistemului subliniază că MONOcam funcționează în limite legale stricte și are ca unic scop îmbunătățirea siguranței rutiere.
În prezent, MONOcam este operațional doar în Renania-Palatinat, dar succesul său ar putea conduce la adoptarea sa la nivel național. În timp ce poliția are autoritatea exclusivă de a utiliza sistemul, unii susținători ai siguranței rutiere susțin că și municipalităților ar trebui să li se acorde permisiunea de a implementa tehnologia.
Pe măsură ce Germania își intensifică lupta împotriva distracției la volan, MONOcam se remarcă ca o inovație promițătoare. Rămâne de văzut dacă și alte state vor urma exemplul Renaniei-Palatinat, dar, deocamdată, regiunea este pionieră în utilizarea supravegherii bazate pe IA pentru a aborda una dintre cele mai persistente amenințări de pe șosea.
Transportul aerian din Germania este grav afectat astăzi, 10 martie, din cauza unei greve naționale de 24 de ore a angajaților din sectorul public și a serviciilor de handling la sol. Potrivit Asociației Aeroporturilor Germane (ADV), peste 3.400 de zboruri au fost anulate, lăsând aproximativ 510.000 de pasageri fără opțiuni de călătorie conform planului.
Greva a început fără preaviz încă de duminică pe aeroportul Hamburg, afectând aproximativ 40.000 de pasageri. Astăzi, mișcarea de protest s-a extins la 11 aeroporturi mari, în timp ce două altele se confruntă cu întreruperi semnificative.
Aeroporturi afectate și impactul asupra zborurilor
Greva paralizează principalele aeroporturi din Germania:
În plus, grevele afectează și securitatea aviației pe aeroporturile Weeze și Karlsruhe/Baden-Baden, unde sunt așteptate întârzieri semnificative.
Pe aeroporturile din Frankfurt, Berlin și München, efectele sunt deosebit de severe.
Autoritățile recomandă verificarea stării zborurilor înainte de a pleca spre aeroport. În cazul unei anulări, pasagerii sunt sfătuiți să nu se prezinte la aeroport și să contacteze compania aeriană sau agenția de turism pentru reprogramări sau rambursări.
Deși greva este programată să se încheie la miezul nopții, este posibil ca efectele sale să se resimtă și în zilele următoare, cu întârzieri și perturbări suplimentare.
02.10.2020
Ultimul număr: Martie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit