… după ce la final de 2024 cumpărase un Volvo Trucks FH, într-o configurație similară, cu 540 kW, cinci baterii și autonomie de circa 330 km. Noul vehicul beneficiază de leasing financiar pe cinci ani de la Volvo Financial Services și de contract full service Excellence de la Renault Trucks.
Această achiziție a fost necesară, așa cum explică Ionuț Podeanu, CEO Transcom (în foto alături de tatăl său, Vasile Podeanu, fondatorul firmei), deoarece primul, care a fost inițial în teste cu un retailer local, lucrează deja pe bază de contract pentru acesta, pe rute fixe, deci compania avea nevoie de încă unul pentru testele și calculele pe care își propune să le facă încă de când s-a implicat în proiectul care vizează trecerea la un transport fără emisii. Aceste experimente sunt necesare deoarece „vrem să creăm pentru clienți un pachet care să includă întreaga infrastructură de încărcare, camionul electric și tipul de semiremorcă dorit de ei. Clienții ne cunosc deja, știu că avem în parcul auto vehicule electrice, și tot primim solicitări, astfel că în prezent 40% din veniturile aduse de noul Renault Trucks provin de la diverși beneficiari care solicită expres un model electric. Este vorba de curse spot, nu pe bază de contract, dar nu singulare: uneori camionul este folosit timp de o lună pentru același beneficiar. Pentru a fi eficient, vehiculul trebuie să lucreze 7/7, deci în zilele în care nu avem cerere în mod special pentru el îl folosim pentru cursele contractuale pe care le avem și pe care le facem cu modele diesel“, detaliază Ionuț Podeanu.
Colaborarea îndelungată cu Renault Trucks, inclusiv achiziția acestui camion electric, se datorează, așa cum ține să sublinieze CEO-ul Transcom, calității angajaților din vânzări, din service și de la departamentul administrativ al importatorului în România, și mai ales relației cu Gheorghe Trincă, Country Manager Renault Trucks în România. „Aceștia au răspuns mereu cerințelor noastre și au fost uneori chiar mai implicați decât mine în a găsi soluții avantajoase pentru ambele companii și în a face posibilă achiziția camionului electric.“
De altfel, relația foarte bună cu Grupul Volvo face ca, atunci când firma ploieșteană a decis, în 2016, să restrângă la 2-3 numărul de mărci de camioane din flotă, cele mai multe să fie Renault Trucks și Volvo Trucks.
Cele două vehicule electrice fac curse scurte, de cel mult 300 km/zi, astfel încât alimentarea cu energie să se facă numai la sediul Transcom, „pentru că de aici vine eficiența, din faptul că folosim panourile fotovoltaice proprii și astfel putem fi competitivi ca preț“. Reamintim că transportatorul ploieștean a investit în 160 de panouri solare, cu putere de circa 100 kW. Obiectivul companiei este ca și acest vehicul să fie alocat unui contract dedicat și chiar există discuții și cu firma pentru care face transport cu modelul Volvo electric – care a ajuns între timp la 70.000 km, numai din livrări foarte scurte – și cu altele.
Autotractorul Renault Trucks are costuri asemănătoare cu ale camionului electric Volvo și în unele situații costurile de operare pot fi similare cu ale unui model diesel. În schimb veniturile nu sunt comparabile, deoarece primul lucrează dedicat pe un proiect și volumele sunt constante, iar al doilea este încă un vehicul de teste și în unele luni nu ajunge la același număr de kilometri.
Camioanele electrice sunt solicitate în special de companii mari, care, la rândul lor, caută să facă teste, să se familiarizeze cu noua tehnologie și să vadă cum se poate ea adapta eficient la tipul de transporturi pe care le au ele. De exemplu, un client german care vrea să aibă emisii tot mai scăzute și care are contract cu o fabrică din România pentru ambalaje destinate industriei auto i-a cerut să ajungă să facă în timp cursele între uzină și depozit cu mașini electrice. Iar camionul Renault al Transcom a făcut mai multe curse pe ruta Pitești-Ploiești pentru acest client, astfel încât să se vadă costurile, numărul de transporturi la care se poate ajunge și provocările întâmpinate în utilizare.










