Așa cum v-am informat deja, 8 septembrie a fost data limită până la care părțile interesate (persoane fizice, firme, organizații din industrie) și-au putut exprima, pe site-ul Comisiei Europene (Vehicule corporative nepoluante), opinia în legătură cu propunerea CE privind decarbonizarea flotelor de vehicule, care ar putea deveni act legislativ până la finalul anului.
Una dintre intențiile Comisiei este ca această reglementare să includă, printre altele, obligația ca antreprenorii și alți utilizatori să aibă un anumit număr de vehicule cu emisii zero (adică, potrivit CE, doar vehicule electrice sau cu hidrogen). Noile prevederi ar urma să se aplice tuturor antreprenorilor, cu orice tip de flotă de vehicule, nu doar transportatorilor rutieri de marfă sau de persoane. Printre efectele economice ale noilor reglementări se numără creșterea investițiilor în înnoirea flotei și în infrastructura de încărcare, iar piața mașinilor second-hand va fi și ea afectată.
Pentru consultarea inițiată au fost trimise numai 180 de opinii din partea companiilor și persoanelor din întreaga Comunitate, iar multe dintre ele au fost pozitive, astfel că pe baza lor CE a continuat cu inițiativa.
La sesiunea recentă de consultări, care s-a încheiat pe 8 septembrie, au fost trimise 483 de opinii, dintre care, și de data aceasta, multe sunt favorabile propunerii Comisiei.
Asociația poloneză de transport și logistică, sintetizându-le pe toate, a ajuns la concluzia că România este pe locul al treilea ca număr de reacții trimise. Dintre opiniile formulate de firme sau asociații de la noi din țară amintim:
„Această lege e o prostie economică. Presiunea va fi imensă pe transportatorii europeni și pe cetățenii europeni, mai departe! Așa ceva, fără o infrastructură pusă la punct, fără sprijin temeinic pentru companii, înseamnă doar o mână de transportatori care vor controla tot. Nu e normal așa ceva!“
„Tranziția verde trebuie să fie corectă, nu imposibilă. În calitate de companie de transport românească, susținem obiectivele climatice europene și tranziția către un viitor mai curat. Dar aceasta nu poate fi construită pe umerii întreprinderilor mici și mijlocii, fără sprijin și fără soluții reale. Finanțarea este de două ori mai scumpă decât media europeană. Nu există stații de încărcare pentru camioane grele în România. Vehiculele electrice disponibile nu pot acoperi distanțe lungi, iar timpii mari de încărcare ar bloca transportul și ar aduce penalizări. O astfel de tranziție forțată ar însemna costuri uriașe, falimente în lanț și pierderi de locuri de muncă. Și, când transportatorii nu pot funcționa, toată economia suferă: de la prețurile alimentelor la aprovizionarea fabricilor. Soluția corectă este o combinație cu obiective progresive și stimulente reale, nu obligații nerealiste. Numai în acest fel putem reduce emisiile fără a distruge afacerile care mențin Europa în mișcare.“
„Transportatorii români sunt deja sub o presiune financiară semnificativă din cauza noilor echipamente obligatorii (tahograf G2V2, achiziții forțate de la furnizori limitați) și aplicării Pachetului Mobilitate. Impunerea electrificării ar adăuga o povară insuportabilă unui sector deja fragil.”
„Mulțumim pentru consultare. Compania noastră nu este de acord cu înlocuirea camioanelor cu combustibil fosil cu unele cu propulsie electrică. Sperăm că toți cei responsabili vor analiza și vor tine cont de părerea transportatorilor. În afara prețului exorbitant, mai este vorba și de fiabilitatea redusă, iar reciclarea bateriilor nu este câtuși de puțin nepoluantă.“
„Compania noastră își exprimă poziția împotriva introducerii obligatorii a camioanelor electrice pentru curse internaționale în acest moment. Considerăm că infrastructura actuală nu este încă pregătită pentru a susține eficient un astfel de sistem, nu sunt suficiente stații de încărcare rapidă, iar autonomia vehiculelor nu corespunde nevoilor reale ale transporturilor pe distanțe lungi. În plus, costurile de achiziție și operare pentru camioanele electrice sunt considerabil mai ridicate, ceea ce ar pune o presiune suplimentară asupra transportatorilor și, implicit, asupra prețurilor serviciilor de transport. Suntem deschiși la tehnologii moderne și sustenabile, însă considerăm că trecerea către camioane electrice pentru curse internaționale trebuie făcută treptat, odată cu dezvoltarea infrastructurii și scăderea costurilor, pentru a nu afecta competitivitatea și stabilitatea economică a companiilor de transport.“
„Aceasta este cea mai inadecvată inițiativă din cauza unui număr de factori care trebuie luați în considerare: 1. Camioanele electrice sunt foarte scumpe 2. Lipsa stațiilor de încărcare 3. Stațiile de încărcare existente sunt inaccesibile pentru camioane grele 4. Autonomie mică 5. Timp mare de încărcare. Privind doar acești factori, ele nu sunt profitabile și vor duce la o creștere a tarifului nu din cauza unei creșteri a consumului/km, ci din cauza timpului necesar pentru o operațiune de transport.“
„Apreciem oportunitatea de a contribui la Apelul Comisiei Europene, împărtășim obiectivul pe termen lung al Comisiei de a decarboniza transportul rutier și ne angajăm să sprijinim tranziția României către o mobilitate mai curată. În același timp, credem trebuie să fie o cale practică, economic viabilă și care să răspundă realităților atât din sectorul de închirieri, cât și din pe pe românească. În această prezentare, dorim să: 1. Oferim o imagine de ansamblu asupra pieței de închirieri din România și caracteristicile sale distincte. 2. Subliniem provocările cu care ne confruntăm în electrificarea flotelor de închiriat din România. 3. Evaluăm cele trei opțiuni de politică aflate în discuție. 4. Distribuim dovezi și recomandări specifice pentru România, concentrându-ne asupra modului în care sprijinul la nivelul UE poate accelera electrificarea într-un mod eficient și sustenabil. Mesajul nostru central este că Opțiunea Politică (2) care reglementează stimulentele financiare pentru vehiculele corporative reprezintă cea mai eficientă abordare pentru România și pentru sectorul de închiriere din întreaga UE. În contrast, Opțiunea Politică (3) care impune vehicule electrice pentru flotele corporative riscă să afecteze grav atât accesul la mobilitate, cât și sustenabilitatea economică a sectorului. 1. Natura Distinctă a Pieței de Închirieri din România: Industria închirierii de mașini joacă un rol unic în ecosistemul de mobilitate al României. Spre deosebire de flotele de mașini de companie sau portofoliile de leasing, care de obicei servesc un singur angajator sau un grup definit de angajați, flotele de închiriere sunt dinamice, flexibile și servesc un spectru larg de clienți. (…) Operatorul de închiriere nu este factorul decizional pentru tehnologia de propulsie utilizată; în schimb, cererea este determinată de preferințele clienților, bugete și nevoi practice. Putem încuraja clienții să încerce vehicule electrice (EV-uri), dar nu putem obliga să facă acest lucru, în special conform legislației europene privind consumatorii. 1.2 Modelul operational cu întoarcere rapidă. În România, ca și în restul Europei, vehiculele de închiriat sunt adesea returnate în termen de 30 până la 60 de minute, mai ales în locațiile de aeroport. Vehiculele se returnează, sunt curățate și verificate, apoi sunt reutilizate. Acest model este fundamental în contradicție cu timpii de încărcare de astăzi, în special în absența unei infrastructuri de încărcare ultra-rapidă la scară largă. 1.3 Răspândirea geografică a operațiunilor. Aproximativ jumătate dintre clienții noștri își încep călătoriile din aeroporturi și gări, unde facilitățile de încărcare rămân limitate. Acest lucru face ca electrificarea la scară largă a flotelor de închiriere din România să fie extrem de provocatoare pe termen scurt.“
Puteți citi toate opiniile pe: Clean corporate vehicles.










