Parlamentul European a votat în favoarea extinderii perioadei de scutire de taxe de drum pentru vehiculele comerciale grele cu emisii zero, perioadă care ar trebui să se încheie pe 31 decembrie 2025, dar data limită s-ar putea muta pe 30 iunie 2031. Dacă se va decide într-adevăr așa, statele membre vor putea alege să nu perceapă nicio taxă pentru camioanele cu emisii zero, ceea ce în opinia asociației olandeze de transport și logistică TLN le oferă mai multă siguranță transportatorilor olandezi care lucrează transfrontalier cu vehicule fără emisii.
În ceea ce privește însă taxa de drum pe kilometru din Olanda, care se va aplica de la mijlocul anului viitor, nu se prevede o scutire completă pentru camioanele cu emisii zero, ci o reducere de 76-80%.
TLN amintește că trecerea la camioane cu emisii zero presupune costuri suplimentare considerabile, deci o reducere substanțială a taxei de drum ar ajuta transportatorii să fie competitivi chiar și folosind astfel de vehicule.
Reamintim că, pe lângă reducerea taxei, Olanda propune și subvenții pentru achiziționarea de camioane cu emisii zero și de facilități de încărcare și realimentare, a căror finanțare este asigurată din taxa de drum. Și alte state membre UE sunt interesate de modelul olandez și, beneficiind de posibilitatea de a exonera de taxe camioanele fără emisii, le vor oferi și ele antreprenorilor sprijin pentru tranziția către alte tehnologii de propulsie, mai ales în țările unde încă nu există subvenții.
Totuși, nu toate țările UE vor aplica activ excepția: mesajul din partea PE încă nu înseamnă că există un acord cu privire la o taxă de drum zero în Comunitate. Iar TLN subliniază că sunt necesare măsuri mai ample și în alte state membre pentru a face ca flota europeană să fie mai sustenabilă, deoarece deocamdată acordurile olandeze referitoare la taxa de drum pentru camioane și folosirea unei părți din suma colectată pentru industria de transport nu pot încuraja utilizarea vehiculelor cu emisii zero și în alte state membre. Or, modelul olandez ar trebui să poată fi aplicat în întreaga UE.
*Sursă foto: TLN









