Pe 21 octombrie s-a publicat pe site-ul Ministerului Finanțelor un proiect de Hotărâre privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru compensarea creșterii accizei la motorina utilizată drept combustibil pentru motor.
Dacă aveți propuneri, sugestii şi opinii cu privire la acesta, le puteți transmite la adresa de e-mail publicinfo@mfinante.gov.ro, în termen de 10 zile calendaristice de la data publicării pe site.
Scopul hotărârii este instituirea unei scheme de ajutor de stat care constă în restituirea sumelor reprezentând diferența dintre nivelul standard al accizelor și nivelul redus al accizelor stabilit prin prezenta hotărâre, conform art. 342 alin (9) și (10) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, pentru motorina utilizată în transportul rutier de mărfuri în cont propriu sau contra cost, cu autovehicule ori ansambluri de vehicule articulate cu greutate brută maximă autorizată de cel puțin 7,5 t, și în transportul de persoane, regulat sau ocazional, cu excepția celui public local, cu un autovehicul din categoria M2 ori M3.
Propunerea prevede ca ajutorul de stat sub formă de grant să se acorde până la 30 aprilie 2026.
Plata se efectuează până la data de 31 decembrie 2026 inclusiv, în limita bugetului alocat schemei, în baza dispozițiilor de plată emise până la 30 aprilie 2026 de către Autoritatea Rutieră Română.
Bugetul total maxim estimat al schemei este de 60 de milioane de lei, iar numărul total estimat al operatorilor economici care urmează să beneficieze de acest ajutor este de 2.000, pentru motorina achiziționată începând cu 1 octombrie 2025 și până la 31 decembrie 2025.
Nivelul redus al accizei prevăzut la art. 1 alin. (1) este de 2.349,35 de lei/1.000 l în perioada 1 august 2025-31 decembrie 2025, iar valoarea ajutorului este de 20 de bani/l de motorină achiziționată.
Operatorul economic poate depune o cerere de compensare a creșterii accizei la motorină pentru un trimestru calendaristic, în primele 30 zile ale trimestrului următor celui pentru care se solicită plata ajutorului de stat.
Imediat după publicarea proiectului, FORT a venit cu propriile propuneri, printre care se numără majorarea nivelului de restituire de la 20 la 40 de bani/l și devansarea datei de aplicare a schemei de sprijin de la 1 octombrie 2025 la 1 august 2025.
Prima propunere are ca argument faptul că nivelul propus, de 20 de bani/l, nu este suficient pentru a contracara diferențele semnificative dintre prețul motorinei din România și cel din statele vecine. Și chiar nota de fundamentare a ministerului indică faptul că în Bulgaria și Ungaria acciza minimă europeană este de 330 de euro/1.000 l, care duce la un preț al motorinei cu circa 179 de euro/1.000 l mai mic decât în România. De aceea companiile românești aleg să alimenteze în afara țării, pierzându-se consum intern și venituri bugetare.
Nivelul de 40 de bani/l în schimb ar stabili în opinia FORT un echilibru fiscal, ar încuraja alimentarea pe teritoriul României, cu efect direct, pozitiv, asupra bugetului, deoarece ar stimula alimentarea internă și ar crește baza de taxare, compensând costul brut al schemei. Și astfel s-ar atinge scopul declarat al actului normativ, acela de „evitare a reorientării alimentărilor către alte state membre”.
În ceea ce privește devansarea aplicării schemei de sprijin la 1 august 2025, aceasta ar permite evitarea unui vid de reglementare și a pierderilor economice suplimentare, deoarece schema anterioară a fost suspendată din martie 2025, iar nota de fundamentare recunoaște că lipsa aplicării imediate a unui mecanism de rambursare a determinat o migrare de 13% a consumului în afara țării în doar trei luni. Deci aplicarea noii măsuri abia de la 1 octombrie 2025 ar prelungi cu două luni efectul negativ, generând pierderi directe pentru stat și operatorii români.
FORT mai informează că vânzările totale de produse rafinate în primul trimestru din 2025 au scăzut cu 16,67% față de ultimul trimestru din 2024, și motorina cu 5%, ca efect direct al reducerii cererii interne. Iar INS arată o scădere de 2,7% a volumului de transport rutier de mărfuri în primul trimestru din 2025 comparativ cu anul anterior.
Federația mai crede că schema actuală de 60 milioane lei are un impact limitat raportat la scăderea volumelor interne și pierderea de competitivitate externă.
Și mai propune ca măsura să fie luată pe tot parcursul anului viitor și să țină cont și de noua creștere a accizei, cu 10%, care va intra în vigoare pe 1 ianuarie 2026, conform Pachetului 1 de măsuri deja adoptat.









