Transportul rutier internațional realizat de flotele celor 27 de state membre ale UE a totalizat anul trecut 721,8 miliarde tone-kilometri, în creștere cu 0,4% comparativ cu 2023, dar rămâne mult sub recordul de 742,6 miliarde tone-km atins în 2021, așa cum reiese dintr-o analiză Upply (Road transport: analysis of the European Top 10 in 2024) care citează date de la Eurostat.
Primele cinci țări din punct de vedere al activității flotelor naționale au reprezentat 65,3% din traficul total din UE.
În tone, activitatea internațională a crescut cu 2,3% față de 2023, ajungând la 1,2 miliarde.
Polonia a dominat în mare măsură piața de transport rutier internațional, flota sa realizând singură o treime din trafic. Dar această țară a fost singura din Top 5 care a scăzut în 2024 față de 2023, cu 2,8%, după ce și în 2023 scăzuse cu 0,8% și în 2022 stagnase. Rezultatele mai slabe sunt cauzate de economia Germaniei, dar și presiunea din partea concurenței are rolul ei, așa cum apreciază analiștii Upply. Pe rutele Germania-Polonia și Republica Cehă-Polonia, flota poloneză rămâne dominantă, dar cea lituaniană câștigă treptat cotă din piață. Pentru flota poloneză, traficul internațional de mărfuri încărcate sau descărcate în Polonia a scăzut cu 7% în 2024 comparativ cu anul precedent, ajungând la 133,3 miliarde de tone-km, cabotajul a crescut cu 4,2%, până la 22,8 miliarde tkm, și activitatea cross-trade a crescut cu 2,8%, până la 80,3 miliarde tkm.
Spania a profitat pe deplin de performanța bună a economiei sale pentru a crește transportul internațional realizat de flota sa, exprimat în tone-km, cu 4,2% în 2024 față de 2023 și cu 1,2%/an între 2019 și 2024. Iar ca tonaj creșterea a fost de 5% față de 2023 și de 1,9%/an în ultimii șase ani.
Flota lituaniană și-a consolidat poziția a treia printr-o creștere cu 4,5% în tone-km față de 2023, rezultat determinat exclusiv de creșterea cu 5,9% a activității cross-trade – care reprezintă 71% din activitatea internațională a flotei lituaniene – și cu 12,5% a cabotajului.

România a înregistrat o creștere anuală de 1% la internațional, tot datorită creșterii activității cross-trade, dar media pe ultimii șase ani este în scădere cu 0,5%.
Top 5 se încheie cu flota Cehiei, care a avut o performanță semnificativă în 2024 datorită progreselor pe toate segmentele de piață: transportul internațional de marfă cu încărcare sau descărcare în Cehia a crescut cu 15,6%, ajungând la 31,9 milioane tone-km și recâștigând cotă de piață în special pe ruta Cehia-Germania, în detrimentul flotei poloneze, activitatea de cross-trade a crescut cu 9,8%, iar cabotajul cu 8,8%. Per ansamblu, traficul exprimat în tone-km a crescut cu 14,2% față de aceeași perioadă a anului anterior.
În ciuda dificultăților sale, Germania rămâne principalul furnizor de trafic intra-european, nouă din primele 20 de relații în ceea ce privește tonajul având origine sau destinație acolo. Această situație favorizează flota poloneză, liderul detașat pe ruta Germania-Polonia, care domină piața pe multe alte rute importante, în special Germania-Franța, Belgia-Germania sau Germania-Italia. Flota lituaniană, care a înregistrat o creștere de 17,2% a tonajului pe rutele internaționale în 2024 comparativ cu 2023, a câștigat cotă de piață mai ales pe ruta Franța-Italia, unde acum are mai mult de jumătate din totalul tonelor transportate.











