In plina criza pentru romani, retailerii s-au intrecut in extinderi in 2010, in ideea de a fi cat mai la indemana clientilor. Cea mai puternica extindere a avut-o Mic.ro, care, desi s-a infiintat in primavara anului trecut, a ajuns la peste 700 de magazine, fapt ce a adus cresteri ale cifrei de afaceri pentru majoritatea acestora, insa, ca un paradox, vanzarile per magazin au scazut. Au avut de castigat, in schimb, cei care si-au atras clientii cu cele mai bune preturi. Extinderea companiilor de retail, combinata cu o reducere a vanzarilor, inseamna pentru logisticieni o crestere a pietei de distributie locala, cu partide de marfa mici si livrari dese, catre care au inceput sa se indrepte tot mai multi.
Primele trei locuri din topul marilor retaileri in ceea ce priveste cifra de afaceri au fost ocupate anul trecut de Metro Cash&Carry, Kaufland si Carrefour. Desi se afla pe primul loc, Metro Cash&Carry a inregistrat o diminuare a cifrei de afaceri cu circa 8%, de la 5,7 miliarde de lei in 2009 la 5,2 miliarde de lei. Anul trecut retailerul a mai deschis sase magazine, iar numarul angajatilor a crescut de la 5.884 la 6.132.
Locul doi este ocupat de Kaufland, care si-a crescut cifra de afaceri cu 26% fata de 2009, ajungand la 4,6 miliarde de lei. Retailerul a deschis 13 magazine anul trecut, ajungand la finalul lui 2010 la 58 de unitati. Puternica expansiune a Kaufland a facut ca pentru prima oara Carrefour sa ajunga pe locul trei in ceea ce priveste cifra de afaceri. Kaufland a inregistrat si o crestere puternica a profitului net, de 117%, respectiv de la 78 de milioane de lei in 2009 la 172 de milioane de lei in 2010. Dupa ce anul trecut a angajat 1.700 de persoane ca urmare a extinderii agresive pe care a avut-o, compania a ajuns la aproape 10.000 de oameni.
Anul trecut nu a fost unul prea bun pentru Carrefour, care a inregistrat o scadere cu 10% a cifrei de afaceri, ajungand la 3,9 miliarde de lei. In aceste conditii, retailerul a reusit sa deschida un singur hipermarket in 2010, ajungand la 23. In schimb, Carrefour a inregistrat o crestere de circa 60% a profitului net, ajungand la 140 de milioane de lei.
Cea mai spectaculoasa crestere a cifrei de afaceri, de 44%, a inregistrat-o anul trecut Mega Image, care a deschis 21 de magazine, ajungand la 72 in toata tara. Compania a inregistrat un profit in 2010 de 2,2 milioane de lei, dupa ce cu un an mai devreme a raportat pierderi de 14 milioane de lei.
O alta crestere notabila a cifrei de afaceri a inregistrat-o si Profi (26%), ajungand la 616 milioane de lei. La acest rezultat a ajutat si deschiderea a nu mai putin de 15 magazine in 2010, ajungand la 82.
Dupa ce a investit in 17 magazine anul trecut, ajungand la 116, Penny Market a inregistrat o crestere a cifrei de afaceri de numai 3,75%, care a fost de 1,6 miliarde de lei.
Desi si-a pastrat acelasi numar de magazine, Auchan a reusit o crestere de aproape 15% a cifrei de afaceri anul trecut.
Lidl a preluat de la grupul Tengelmann retelele de magazine discount Plus din Romania si Bulgaria. Afacerea nu s-a dovedit, insa, una rentabila pentru inceput, astfel ca anul trecut compania a raportat pierderi de circa 250 de milioane de lei, respectiv de trei ori mai mari decat in 2009. Astfel, Lidl avea anul trecut in tara noastra 107 magazine, cu 13 mai multe decat in 2009, si a raportat pentru 2010 o crestere a cifrei de afaceri la 1,4 miliarde de lei, fata de 1,3 miliarde de lei in 2009. Si numarul de angajati a crescut cu 220, ajungand la 2.075.
Cele mai multe magazine au fost inregistrate atat anul trecut, cat si anul acesta de Mic.ro, cunoscuta si ca „Bacania din colt“. Astfel, compania avea la finalul anului trecut 182 de magazine si a ajuns la mijlocul lui 2011 sa numere peste 700. Aceasta este cea mai mare extindere din retail-ul romanesc, dar care a adus datorii de 159 de milioane de lei anul anul trecut si pierderi in valoare de 50 de milioane. Afacerea a pornit in aprilie anul trecut, a necesitat pana in prezent investitii de peste 45 de milioane de euro si a creat peste 4.000 de locuri de munca.
In ciuda extinderilor, vanzarile au scazut
Chiar daca cei mai multi retaileri s-au intrecut anul trecut in a deschide noi magazine, consumul a scazut cu peste 10% comparativ cu 2009. La acest fapt a contribuit scaderea drastica a puterii de cumparare a populatiei, accentuata si de majorarea TVA din iulie anul trecut. Cu mai putini bani in buzunare, cumparatorii au preferat sa se indrepte mai degraba catre retailerii care ofera preturile cele mai mici, de unde au achizitionat produsele cele mai ieftine.
Nici anul acesta lucrurile nu stau mai bine, astfel ca, la mijlocul anului, retailul romanesc a inregistrat o noua mare scadere, de 8,2%. Potrivit INS, in prima jumatate a anului, comertul cu amanuntul a inregistrat o scadere generala de 6,2%.
Numai Carrefour a vandut cu peste 9% mai putin pe magazine. Cu 59 de unitati comerciale, din care 23 de hipermarketuri, vanzarile Carrefour au crescut cu 3,9% in primul semestru, iar cresterea s-a accentuat in al doilea trimestru, ajungand la 8,4%. Insa veniturile per magazin au fost de 10,4 milioane de euro in primul semestru al lui 2010, iar in aceeasi perioada din 2011 acestea au fost de 9,4 milioane de euro, astfel incat cresterea raportata s-a datorat in principal numarului mai mare de magazine. Daca, la mijlocul anului trecut, compania a anuntat vanzari de 534 de milioane de euro in 51 de unitati, in aceeasi perioada a acestui an vanzarile au ajuns la 555 de milioane de euro in 59 de unitati.
Scaderi ale vanzarilor pe magazine au inregistrat si companiile din domeniul bricolajului. Astfel, la Praktiker, fostul lider de piata din Romania detronat de Dedeman, vanzarile s-au redus cu aproape 30% in prima jumatate a acestui an, ajungand la 68,7 milioane de euro.
Dedeman se asteapta la o crestere cu circa 10% anul acesta, ajungand la aproape 400 de milioane de euro. Si daca va inaugura cele cinci magazine propuse va ajunge la o diminuare a vanzarilor per magazine de la 17 milioane de euro anul trecut la 15,2 milioane de euro anul acesta.
Cel mai mare jucator din industria mobilei, Mobexpert, a raportat in 2010 o cifra de afaceri de 110 miliarde lei, cu 4% mai mica decat in 2009, cand a fost de 115 miliarde. Grupul Mobexpert cuprinde 11 firme in zona de retail, noua fabrici, sase firme de import si trei firme de servicii. Compania a pornit in 1993 cu patru angajati si acum are circa 2.200.
Planurile de extindere continua
Majoritatea retailerilor a decis sa isi continue extinderile si anul acesta. Astfel, Kaufland a reusit ca in prima jumatate a lui 2011 sa-si mareasca reteaua de la 58 la 63 de hipermarketuri si are in plan pentru toamna aceasta un nou magazin la Ploiesti unde va investi peste opt milioane de euro. Carrefour a ajuns de la 32 la 37 de supermarketuri, iar in toamna aceasta mai sunt in plan alte doua, la Bucuresti si Botosani.
Doua noi hipermarketuri la Drobeta Turnu-Severin si Constanta au costat Cora peste 26 de milioane de euro. Pentru anul acesta compania a bugetat circa 40 de milioane de euro pentru achizitia de terenuri. Aceasta deja detine doua terenuri la Bucuresti.
Dupa doi ani de pauza, Selgros Cash&Carry va deschide anul acesta un nou magazin la Constanta, unde va investi circa 20 de milioane de euro. Unitatea va avea 10.000 m2 si va fi cea de a 19-a din cadrul retelei.
Alte 23 de magazine, cu o investitie de circa 50 de milioane de euro, urmeaza a fi deschise de Mega Image. Si Penny va cheltui 45 de milioane de euro pentru inaugurarea a 13 magazine si remodelarea celor deja existente. Parte a grupului german Rewe, care detine si Penny Market-Penny XXL, Billa a anuntat deschiderea anul acesta a unui singur magazin, ajungand astfel la un total de 56 de unitati.
Dupa ce a terminat 2010 cu 82 de magazine, lantul Profi al fondului de investitii polonez Entreprise Investors a ajuns la 100 de unitati, inregistrand anul acesta una din cele mai dinamice expansiuni.
Insa nimeni nu a atins ritmul rapid de extindere a lantului de bacanii Mic.ro, care din aprilie pana acum a deschis circa 10 unitati noi in fiecare saptamana, ajungand la circa 700. Pana la finalul anului se are in vedere deschiderea a 1.300 de magazine fixe si 1.000 mobile. Cat priveste magazinele Macro, pana la sfarsitul anului vor fi deschise 150, iar 53 dintre acestea exista sub numele de MiniMax. In total, investitiile sunt estimate la circa 250 de milioane de euro in ambele tipuri de magazine.
Ritmul de extindere a Dedeman este de 4-5 magazine anual in mai multe orase din tara. Trei noi magazine au fost deja deschise anul acesta la Cluj-Napoca, Drobeta Turnu Severin si Baia Mare, unde investitiile au fost de peste 38 milioane de euro. Un alt magazin urmeaza a fi deschis la Alba Iulia, iar compania era luna trecuta in discutii pentru achizitia unui teren la Bistrita.
Alte 15 milioane de euro au fost cheltuiti anul acesta de BauMax care s-a extins cu o unitate, ajungand la 14.
Investitii puternice in constructii
Cum dezvoltatorii nu mai tin pasul cu extinderile retailerilor, unii dintre acestia au decis sa profite de preturile scazute ale terenurilor si ale materialelor de constructii si sa intre si pe piata de real estate. Astfel, Auchan, impreuna cu dezvoltatorul Belgian BelRom, va dezvolta un parc de retail la Craiova, pe un teren achizitionat anul trecut, unde era situata fosta fabrica Electroputere. Terenurile si constructiile Bricostore vor fi transferate catre o firma noua numita Brico Foncier, care le va inchiria magazinelor Bricostore. Activele transferate catre noua compania valoreaza 90 de milioane de euro. Transferul se va face pana la finalul acestui an, iar reprezentantii companiei estimeaza ca acest pas va avea un impact pozitiv asupra cifrei de afaceri a companiei. Reprezentantii companiei au spus ca pentru Romania au in vedere investitii de peste 10 milioane de euro anul acesta, adica mai mult de jumatate din cat si-au propus sa dedice in Europa Centrala si de Est.
Anul acesta, Cora a anuntat constructia primului sau mall din tara noastra, care va necesita investitii de 100 de milioane de euro. Alte doua mall-uri sunt in plan la Bacau si Brasov, unde investitiile vor fi similare.