Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Barcelona 2025: Logistica urbană intră în era datelor și a emisiilor zero

Smart City Expo World Congress și Tomorrow.Mobility 2025 transformă Barcelona într-un laborator global pentru logistică urbană și transport sustenabil. De la ultimul kilometru cu emisii zero la o utilizare masivă a datelor și a inteligenței artificiale, mesajul pentru operatorii de transport și logistică este clar: cine nu se digitalizează și nu se decarbonizează, dispare din joc.

În perioada 4–6 noiembrie 2025, Barcelona găzduiește din nou Smart City Expo World Congress (SCEWC) și Tomorrow.Mobility World Congress (TMWC), cel mai mare ecosistem global dedicat orașelor și mobilității. Ediția din acest an pune un accent puternic pe logistică urbană, reducerea emisiilor și transformarea digitală a transportului

Pe zona de mobilitate, track-ul „Urban Mobility” recunoaște deschis realitatea: orașele rămân blocate în congestie, în timp ce regulamentele de mediu cer trecerea rapidă la vehicule electrice, consolidarea transportului public și noi modele de Mobility as a Service (MaaS). Logistica urbană este în centrul problemei, pentru că ultimul kilometru combină trafic intens, presiune de timp și costuri ridicate, dar și o amprentă de carbon semnificativă.

Datele și colaborarea public–privat, noul combustibil al mobilității urbane

Unul dintre punctele de maxim interes pentru logistică a fost sesiunea „Data-Driven Insights for More Efficient Logistics Operations”, care a abordat frontal competiția pentru spațiu în orașe și necesitatea unor noi concepte logistice și de automatizare. Mesajul este simplu: fără date, orașele și operatorii nu pot optimiza rutele, nu pot prioritiza livrările, nu pot sincroniza ferestrele de încărcare/ descărcare și nu pot reduce cu adevărat emisiile.

Tema revine și în panelul „Solving Urban Logistics Challenges Thanks to Public-Private Collaboration”, unde parteneriatele dintre autorități și companii sunt prezentate ca soluție pentru zonele cu acces restricționat, micro-huburi și scheme de livrare partajată. Operatorii privați vin cu tehnologia, flotele și know-how-ul, în timp ce orașele pot oferi reglementări mai flexibile, spațiu pentru huburi și date privind fluxurile de trafic. 

În paralel cu SCEWC, Urban Logistics Innovation Day, evenimentul final al proiectului european URBANE, adună actori din toată Europa pentru a discuta viitorul ultimului kilometru: micro-depozite urbane, cargo-bike-uri electrice, lockere de proximitate și modele de business bazate pe partajare și colaborare. 

Un alt fir roșu al ediției 2025 este tranziția spre vehicule cu emisii zero. Vehiculele electrice devin normă pentru flotele de distribuție urbană, iar hidrogenul apare ca opțiune interesantă pentru transportul greu și rute mai lungi, deși infrastructura de producție și alimentare rămâne limitată și cu unele riscuri. 

Barcelona însăși testează scenarii de viitor: în oraș circulă primul minibuz retrofăcut pe hidrogen, realizat cu sprijinul EIT Urban Mobility, ceea ce deschide discuția despre retrofitul flotelor existente – conversia lor în vehicole sustenabile, nu doar achiziții noi. Pentru operatori este un semnal că soluțiile de tranziție – conversia vehiculelor diesel sau pe gaz – vor câștiga teren acolo unde investiția într-o flotă complet nouă este greu de justificat.

România urcă pe hartă: inovație locală la standul Smart City Barcelona

În această ecuație a tranziției către mobilitate curată, România nu mai este doar spectator.
La standul național din cadrul Smart City Expo Barcelona 2025, mai multe companii românești – URBIO, Voltrelli, Vision și Metrici – sunt aici să demonstreze că pot livra tehnologii compatibile cu tendințele europene.
URBIO a prezentat un ecosistem complet de oraș inteligent, cu iluminat stradal conectat, mobilier urban „smart” și platforme de management integrate, capabile să colecteze și să proceseze date utile pentru logistică și transport public. Voltrelli a atras atenția prin soluțiile sale pentru stații de încărcare rapidă și management energetic, adaptate flotelor electrice de autobuze sau vehicule comerciale. Vision a venit cu platforme de monitorizare video, infochișc, aplicații de gestionare a fluxului de documente din domeniul administrației publice, iar Metrici, deja cunoscută pentru tehnologiile de recunoaștere automată a mașinilor și a numerelor de înmatriculare și analiză video, a prezentat aplicații de control al accesului și măsurare a fluxurilor de vehicule – esențiale pentru zonele cu emisii reduse și pentru logistica urbană, cu multe implementări practice în diferite industrii.
Prin aceste prezențe, România arată că dispune de know-how local în digitalizare, infrastructură inteligentă și analiză de date, exact acele componente care fac posibile orașele eficiente energetic și logistic.

Pentru industria de transport și logistică, mesajul de la Barcelona este dublu:

  1. Decarbonizarea nu mai este voluntară, ci condiție de acces în orașe și de menținere a contractelor cu marile lanțuri de retail sau producție;
  2. Datele devin la fel de importante precum combustibilul: fără soluții software de planificare, optimizare și raportare, orice investiție în vehicule verzi își pierde jumătate din impact.

În acest context, operatorii români care ajung la SCEWC25 au o ocazie excelentă să vadă „live” cum funcționează modelele de logistică urbană din orașe precum Amsterdam, Barcelona sau orașele nordice și să se întoarcă acasă cu idei concrete pentru proiecte pilot în marile municipii din România. Dar și să descoperim soluțiile românești de tehnologie care au rolul de a simplifica operațiunile de business din domeniul logisticii, precum și pentru decongestionarea traficului. 

Articole similare

Ad