Potrivit sondajului PwC ”Upskilling Hopes and Fears”, mai mult de jumatate dintre angajatii de la nivel global se simt amenintati de automatizare si cred ca locurile lor de munca vor fi schimbate semnificativ sau vor disparea in urmatorii zece ani. Totodata angajatii considera ca actualii angajatori ar trebui sa-i ajute sa dobandeasca noi abilitati digitale.
Majoritatea angajatilor chestionati, 61%, considera ca impactul tehnologiei asupra muncii lor de zi cu zi este pozitiv, iar 77% sunt dispusi sa invete noi abilitati sau sa se pregateasca pentru un alte profesii. „In Europa Centrala si de Est vedem ca oamenii sunt din ce in ce mai constienti ca tehnologia si automatizarea vor schimba semnificativ piata fortei de munca si ca locurile lor de munca vor fi afectate. PwC s-a angajat intr-o initiativa ambitioasa de perfectionare digitala in Europa Centrala si de Est, nu doar pentru profesionistii PwC, ci si pentru clienti si pentru a promova aceasta problema importanta la nivel regional”, a declarat Nick Kós, CEO al PwC Europa Centrala si de Est.
Sondajul a fost realizat in randul a peste 22.000 de adulti din 11 tari (Australia, China, Franta, Germania, India, Olanda, Polonia, Singapore, Africa de Sud, Marea Britanie si SUA), pornind de la studiile PwC care arata ca 30% din locurile de munca sunt expuse riscului de automatizare pana la mijlocul anilor 2030. De asemenea, PwC Global CEO Survey 2019 arata ca disponibilitatea competentelor este o preocupare majora pentru 79% dintre directorii generali. „Tehnologia va contribui la disparitia unor locuri de munca si, in acelasi timp, la crearea unora noi care vor avea nevoie de competente digitale sporite. Transformarea economiei si a pietei muncii datorita tehnologiei va afecta atat angajatii, cat si angajatorii. Din acest motiv, companiile si autoritatile trebuie sa arate deschidere, sa se adapteze schimbarilor si, bineinteles, sa investeasca in educatie si formare profesionala pentru a obtine cat mai multe beneficii din acest proces”, a declarat Ionut Simion, Country Managing Partner PwC Romania.
Principalele concluzii ale sondajului sunt:
– Oportunitatile si atitudinile variaza semnificativ in functie de nivelul de educatie, tara din care provin, gen si varsta.
– Peste o treime (34%) dintre adultii fara educatie scolara sau formare dupa scoala spun ca nu invata abilitati digitale noi, comparativ cu 17% dintre absolventii de facultate.
– Barbatii cred mai mult decat femeile ca tehnologia va avea un impact pozitiv asupra locurilor de munca si sunt mai dispusi sa invete noi abilitati (80% dintre barbatii chestionati spun ca fac acest lucru fata de 74% dintre femei).
– 69% dintre tinerii intre 18 si 34 de ani sunt optimisti cu privire la impactul tehnologiei asupra locurilor de munca, comparativ cu 59% dintre persoanele intre 35 si 54 de ani si 50% dintre cei peste 55 de ani.