Investiții masive în infrastructura feroviară pentru conectarea Balcanilor la rețeaua europeană de transport
Deși dispune de un acces strategic la Marea Neagră, între România și Turcia, Bulgaria a jucat până recent un rol marginal în rețeaua de transporturi din sud-estul Europei.
Noile realități geopolitice, accentuarea coeziunii europene și apropiata adoptare a monedei euro la 1 ianuarie 2026 au schimbat însă paradigma: Sofia lansează un amplu program de investiții feroviare, menit să transforme țara într-un coridor logistic esențial între Europa Centrală, Orientul Apropiat și zona Mării Negre.
Strategia are două direcții principale:
- îmbunătățirea legăturilor feroviare cu România,
- crearea unei noi conexiuni rapide cu Turcia.
Conectarea cu România – modernizarea axei București–Giurgiu–Ruse
Primul proiect major de conectivitate are loc pe teritoriul României, dar vizează direct legătura transfrontalieră cu Bulgaria.
CFR SA a atribuit un contract de 450 de milioane de euro pentru modernizarea și electrificarea liniei Jilava–Giurgiu (93 km), principalul traseu feroviar de sud al capitalei.
Proiectul prevede:
- electrificare completă la 25 kV,
- instalarea sistemului european de semnalizare ERTMS,
- digitalizarea integrală a controlului traficului,
- și creșterea vitezei maxime până la 160 km/h pentru trenurile de pasageri.
Lucrările ar trebui finalizate până în 2028, iar pe partea bulgară va fi modernizat și tronsonul de frontieră Giurgiu–Ruse, inclusiv podul peste Dunăre.
Odată terminat, coridorul va permite interconectarea completă a rețelelor feroviare române și bulgare, ambele compatibile energetic și tehnologic.
Totuși, vitezele medii în Bulgaria rămân sub 100 km/h, ceea ce indică necesitatea unor investiții suplimentare pentru alinierea la standardele europene de performanță.
Noua legătură feroviară cu Turcia – ruta Yambol–Lesovo
Bulgaria își extinde infrastructura și spre sud, printr-o nouă linie feroviară de circa 70 km între Yambol și Lesovo, unde va fi construit un nou punct de frontieră feroviară cu Turcia.
Proiectul include:
- modernizarea a 40 km de cale ferată existentă,
- construcția a 30 km de linie nouă,
- viteze maxime de 120 km/h pentru trenurile de marfă,
- și integrarea digitală în rețeaua TEN-T Oriental/Mediterranean.
Noua rută va constitui o alternativă la axa Svilengrad–Kapıkule, astăzi una dintre cele mai aglomerate linii din Europa de Sud-Est.
Din Lesovo, conexiunea se va lega de linia de mare capacitate Lesovo–Istanbul (150 km), unde mai este de finalizat doar tronsonul de frontieră de circa 20 km.
Prin această modernizare, transportul de marfă între Sofia și Istanbul ar putea fi redus cu aproape două ore, iar traficul logistic se va redistribui mai eficient între coridoarele existente.
O strategie pentru integrarea Balcanilor
Cele două proiecte feroviare – spre România și Turcia – sunt considerate complementare și fac parte din inițiativa de integrare a Balcanilor în rețeaua de transport europeană.
Ele vizează conectarea Bulgariei la coridorul european TEN-T Rin–Dunăre, precum și la axa Oriental/Mediterranean, ce leagă Europa Centrală de Asia Mică.
În paralel, Sofia implementează măsuri de digitalizare a operațiunilor logistice, de electrificare a trenurilor de marfă și de reducere a emisiilor, în concordanță cu obiectivele Pactului Verde European.
Prin modernizarea infrastructurii către România și construirea noii linii spre Turcia, Bulgaria se repoziționează ca verigă-cheie între nordul și sudul Europei, între spațiul comunitar și Orient.
Țara aspiră să devină, până la sfârșitul deceniului, un nod logistic regional – un „coridor de oțel” al Balcanilor, care să conecteze eficient transportul feroviar, portuar și rutier din Europa de Sud-Est.










