
Unul dintre aspectele subliniate în cadrul panelului dedicat certificărilor, din cadrul Galei Tranzit de transport de marfă, este acela că securitatea e importantă mai ales în cazul unor produse atât de accizate în UE cum sunt țigările, pentru care taxele se plătesc înainte ca bunurile să ajungă la raft, iar pierderile financiare în caz de furt sunt mari.
În ultimii trei ani, deci inclusiv de când este în vigoare actualul standard TAPA la care s-a ajuns în 2024, Philip Morris lucrează cu un mix ce include transportatori certificați TAPA și transportatori care nu au încă această certificare, dar respectă cerințele legate de securitate, așa cum a explicat Gino Laios, global senior manager security programs, supply chain & manufacturing security and integrated security services în cadrul Philip Morris International și vicepreședinte TAPA EMEA.
Mai exact, pentru a crește flexibilitatea prin oferirea mai multor variante, transporturile extracomunitare sunt efectuate numai de firme care au certificare TAPA, în timp ce în UE, pe anumite rute – de exemplu, pentru un transport din România în Bulgaria care durează o zi – o firmă certificată TAPA poate pune la dispoziție un camion necertificat, dar compliant TAPA. „Iar eu știu unde va opri acesta și mă asigur că procesele sunt puse la punct astfel încât marfa să ajungă la destinație bine și la timp. Deoarece în logistică vorbim de conceptul OTIF (On-Time, In-Full), iar securitatea se ocupă de IF. În absența ei vorbim despre In-Empty.“
Gino Laios a atras atenția asupra faptului că orice pierdere în lanțul logistic ca urmare a unui furt nu este doar a clientului final, ci afectează și transportatorii, câtă vreme pierd timp și bani cu repararea unui vehicul pe care nu îl pot folosi o perioadă, iar reputația lor are și ea de suferit. „În peste 20 de ani de când lucrez la Philip Morris am învățat că imaginea nu are preț și la fel este pentru orice firmă de transport de mărfuri de mare valoare.“
Statistica arată că numai 7% din evenimentele raportate în baza de date TAPA au valoare. De exemplu, în septembrie 2024 s-au furat bunuri de 20 de milioane de euro, din care evenimentele cu valoare reprezintă doar 3%. Iar industria farma pierde într-un an în Europa două miliarde de euro, conform datelor de la Europol.












