Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

AEO, dovada că deținătorii sunt parteneri de încredere pentru autoritatea vamală

Avocatul Aurelian Opre a vorbit în cadrul Galei Tranzit de transport de marfă despre oportunitatea autorizării AEO, o certificare de siguranță și de securitate care privește întregul lanț logistic și prin care se încearcă să se determine dacă de-a lungul acestuia există numai parteneri de încredere pentru autorități, în special pentru autoritatea vamală.

Aceasta este și cea care face certificarea, chiar dacă o mare parte din activitatea firmelor de la noi se desfășoară între granițele UE.

Vorbitorul a amintit că vama se pregătește să facă schimbări majore, una dintre ele fiind apariția vămuirii centralizate, care va permite ca declarația vamală să se depună într-un stat, iar mărfurile să fie vămuite într-o altă parte a teritoriului Uniunii. Astfel că transportul va putea pleca după intrarea pe teritoriul vamal al UE direct spre destinație, deși depunerea declarației vamale se va face într-o altă parte a acestui teritoriu, iar agenții economici vor putea depune declarație vamală doar pe baza documentelor de transport sau a documentelor comerciale (proceduri simplificate de vămuire) în care ca participanți la lanțul logistic sunt implicați și transportatori – deci și ei fac obiectul autorizării AEO.

În pregătirea acestor modificări, autoritatea vamală vrea să se asigure deci, prin acordarea certificării AEO, că are în firmele care o obțin parteneri de încredere, care-și urmăresc bine fluxul documentelor, mărfurilor și camioanelor, precum și personalul propriu.

Această autorizare poate avea diverse niveluri: AEOC (operator economic autorizat pentru simplificări vamale), AEOS (operator economic autorizat pentru securitate și siguranță, unde se încadrează și firmele de transport) și AEOF (care combină cele două tipuri de autorizări anterioare și presupune un audit al companiilor ce se realizează pe baza unui chestionar complex). Avocatul Aurelian Opre declară că a asistat clienți din industriile auto, de transport și militară în obținerea acestei autorizări AEO și că este dispus să asiste transportatorii într-o astfel de procedura.

Mulți producători mari din UE cer, pentru a putea participa la licitații, ca firmele colaboratoare să aibă AEO, mai explică avocatul Aurelian Opre, care adaugă că autoritatea vamală nu percepe taxe pentru certificare, deci singurele costuri ar fi, eventual, cele pentru consultanță.

În afară de posibilitatea transportatorului de a ajunge la clienți care impun deținerea autorizării AEO, firmele care o obțin își setează prin regulile AEO și un nivel de disciplină operațională în activitatea lor, ceea ce este important, deoarece autoritatea vamală nu mai acordă cu ușurință certificările, ci a devenit mult mai specializată și urmărește mai atent procedurile, instrucțiunile de lucru și modul cum ele sunt aplicate efectiv. 

Articole similare

Ad