Primul incident: o explozie țintită pe ruta Varșovia–Dęblin
Duminică dimineață, 16 noiembrie, în jurul orei 07:39, mecanicul trenului regional 12713 Koleje Mazowieckie, aflat pe traseul Varșovia Zachodnia–Dęblin, a observat o deformare neobișnuită a șinelor în zona Życzyn, aproape de stația Mika. În tren se aflau doar doi pasageri și câțiva membri ai echipajului, iar decizia rapidă de a frâna a prevenit o posibilă tragedie. Verificările ulterioare au stabilit că deformarea fusese provocată de o explozie plasată intenționat pe infrastructură.
Cu o seară înainte, un localnic raportase un bubuit în apropiere, dar primele controale nu identificaseră elemente suspecte. Abia analiza detaliată din ziua următoare a confirmat natura explozivă a avariei.
Premierul Donald Tusk a declarat pe 17 noiembrie că experții au confirmat fără echivoc folosirea unui dispozitiv exploziv cu intenția de a deraia trenul în mers. Ministrul de interne, Marcin Kierwiński, a precizat că probele tehnice și imaginile de supraveghere vor permite identificarea autorilor, lăsând clar că atentatul nu a fost un act spontan, ci un sabotaj pregătit cu atenție.
Al doilea incident: un lanț aruncat pe linia de alimentare și un obstacol montat pe șină
În aceeași zi, puțin după ora 21:00, un al doilea incident a lovit rețeaua feroviară poloneză. Un tren de pasageri care venea din Świnoujście și se îndrepta către Rzeszów, având 475 de persoane la bord, s-a oprit în apropiere de stația Puławy după ce un lanț metalic aruncat peste linia de alimentare provocase un scurtcircuit major și ruperea unor cabluri, dintre care fragmente au spart geamurile unui vagon.
Șocul inițial a fost urmat de un alt moment periculos: trenul a trecut peste o tablă metalică în formă de V fixată pe șine, un dispozitiv capabil să deraieze un convoi în viteză. Și de această dată, doar reflexele conductorului și viteza redusă au făcut ca nimeni să nu fie rănit.
Pe timpul nopții, tehnicienii PKP PLK au descoperit și un al treilea obiect suspect pe segmentul Puławy Azoty–Zarzeka, aflat acum în analiza specialiștilor.
Investigații extinse și suspiciuni privind implicarea serviciilor străine
Consecințele asupra traficului au fost limitate, însă dimensiunea amenințării a determinat mobilizarea imediată a autorităților. Ministrul apărării, Władysław Kosiniak-Kamysz, a ordonat verificarea a 120 de kilometri de cale ferată din apropierea graniței cu Ucraina, cu sprijinul unităților teritoriale și al echipelor tehnice.
Coordonatorul serviciilor speciale, Tomasz Siemoniak, a lăsat să se înțeleagă că există o probabilitate ridicată ca atentatele să fi fost organizate de servicii străine ostile. În prezent, ancheta este coordonată de Procuratura Republicii, cu implicarea Agenției de Securitate Internă, a poliției, a Biroului Central al Poliției și a Comisiei pentru investigarea incidentelor feroviare.
Generalul Jarosław Kraszewski a atras atenția că protejarea tuturor celor peste 19.000 de kilometri de cale ferată din Polonia este imposibilă în mod absolut. „Un singur metru de șină distrus poate provoca consecințe dramatice”, a avertizat el, subliniind că în cazul de la Życzyn doar reacția promptă a conductorului a împiedicat un accident grav.
Context geopolitic tensionat și riscul unui război hibrid extins
Evenimentele au avut loc într-o perioadă în care Polonia, la fel ca alte state europene, se confruntă tot mai des cu atacuri asupra infrastructurilor critice. De la alimentări cu apă și rețele energetice până la sisteme informatice ale administrației, autoritățile europene remarcă o intensificare coordonată a operațiunilor de tip hibrid.
Vicepremierul Krzysztof Gawkowski a menționat explicit creșterea atacurilor asupra serviciilor publice, în timp ce ministrul de externe Radosław Sikorski a avertizat că Polonia ar putea închide toate consulatele ruse din țară dacă aceste acțiuni continuă.
Fostul ministru de interne Bartłomiej Sienkiewicz a descris cele două sabotaje ca pe un posibil „semnal de escaladare” din partea serviciilor ruse, cu obiectivul destabilizării statelor din flancul estic al Uniunii Europene.











