Firmele poloneze de transport pot depune, începând cu 1 decembrie, cereri electronice pentru refinanțarea înlocuirii tahografelor mai vechi cu modele inteligente din generația a doua, așa cum anunță asociația profesională TLP, care consideră că este un moment revoluționar în istoria transportului și logisticii din Polonia. „Deoarece este greu de amintit o situație în care operatorii polonezi să fi primit finanțare reală pentru costurile suportate ca urmare a implementării reglementărilor europene sau naționale.“
Programul are alocate 320 de milioane de zloți polonezi (1 zlot polonez este echivalentul a aproximativ 1,1975 de lei), adică aproximativ 3.000 de zloți/camion. Banii vor fi acordați până la epuizarea fondurilor, cu prioritate pentru primele 10 vehicule ale unei firme.
Ministerul Infrastructurii din Polonia a subliniat că acest sprijin este oferit transportatorilor cu acordul Comisiei Europene, în urma unor negocieri intense cu instituțiile UE. Polonia este singura țară din Comunitate care a primit un astfel de sprijin extins pentru transportatori, iar unul dintre elementele cheie ale întregului proces a fost cooperarea dintre minister și organizațiile patronale – acțiunile comune la nivel național și european.
TLP a făcut apel încă din martie 2024 pentru refinanțarea înlocuirii tahografelor pe camioanele care fac transport rutier internațional, dar acesta a fost acceptat abia de curând. Chiar și cu întârziere, asociația consideră că este un element important al sprijinului declarat de Ministerul Infrastructurii în cea mai mare criză de pe piața transportului rutier din ultimii cel puțin 30 de ani. Începând cu mijlocul lui 2023 asistăm la o prăbușire a pieței internaționale de transport rutier, numărul companiilor forțate să-și suspende sau să-și limiteze activitatea în domeniu fiind tot mai mare. Și tocmai acum transportatorii au fost obligați de Pachetul Mobilitate să înlocuiască tahografele, ceea ce este costisitor și pentru firmele mici, dar și pentru cele mari.
TLP amintește că până acum operatorii polonezi au suportat toate costurile cu înlocuirea tahografelor, dar în practică asta nu le aduce niciun beneficiu cuantificabil, ci doar permite controale mai ample în întreaga Comunitate.
Reamintim că, așa cum au declarat reprezentanții Ministerului Infrastructurii în cadrul întâlnirii în care au anunțat începerea oferirii acestui sprijin financiar, flota poloneză realizează aproximativ 20% din transporturile UE, iar firmele din domeniu au peste 370.000 de șoferi angajați și 260.000 de vehicule Euro 6.








