Taxa de drum pe kilometru pentru camioane din Belgia, în vigoare din aprilie 2016, nu a avut niciun impact pozitiv asupra mobilității, dimpotrivă, este de părere asociația transportatorilor din această țară FEBETRA. După apariția taxei blocajele din trafic au fost tot mai mari, ceea ce îi afectează cu atât mai mult pe transportatori cu cât plătesc în medie de opt ori mai mult comparativ cu perioada în care Belgia folosea vechiul sistem Eurovignette.
În opinia FEBETRA, taxa/km în forma ei actuală este o măsură pur fiscală, care nu merită să fie numită „inteligentă”, deci este momentul ca ea să fie transformată într-un instrument inteligent de gestionare a mobilității prin extinderea la toți utilizatorii rețelei de drumuri a principiului „utilizatorul plătește”, care acum se aplică la 2% din flota de vehicule sau în medie la 15% din participanții la trafic.
Însă guvernul Belgiei continuă să respingă această propunere, afirmând că nu există sprijin pentru ea. Dar nici pentru alte măsuri pe care vrea să le ia executivul nu există sprijin din partea populației, subliniază asociația transportatorilor, și totuși asta nu constituie o piedică în calea adoptării lor.
Mai mult, în loc să implementeze taxa/km pentru toți utilizatorii drumurilor, guvernul flamand optează pentru o creștere substanțială a tarifelor prin integrarea unei componente de CO2 în structura tarifară. Măsură despre care FEBETRA crede că nu este obligatorie pentru contractele pe termen lung încheiate înainte de 2022. Deci Flandra este vinovată de suprareglementare, deoarece acordul de concesiune cu operatorul pentru plata taxei de drum Satellic a fost încheiat cu mult înainte de 2022.
Și Valonia își va crește tarifele în iulie 2026, deși mai puțin decât Flandra.
Astfel că transportatorii nu au altă soluție decât să transfere integral costurile suplimentare în tarife și cel care va plăti mai mult de fapt va fi consumatorul final.











