Tranziția energetică ar putea trece în plan secund din cauza războiului din Ucraina și a taxelor instituite de administrația Trump, dar rămâne una dintre cele mai mari provocări cu care s-a confruntat vreodată sectorul transporturilor, este de părere Philippe Degraef, directorul asociației belgiene FEBETRA. Acesta mai amintește că, având o flotă formată aproape 100% din camioane diesel clasice, este imposibil ca Belgia să atingă obiectivele stabilite în legislația privitoare la climă.
Potrivit cifrelor publicate recent de federația producătorilor europeni ACEA, doar 1% din totalul vehiculelor grele de peste 16 t nou înmatriculate în această țară în 2024 au fost electrice și, chiar și în regiunile în care sunt disponibile subvenții, cum ar fi Flandra, costurile totale rămân o problemă majoră, în special pentru transportatorii mici, care, în cea mai mare parte, nu au resursele financiare necesare pentru a cumpăra camioane cu emisii zero și stații de încărcare și nici spațiu suficient pe acoperiș pentru a-și genera propria energie folosind panouri solare.
Deci IMM-urile din Belgia – categorie în care se încadrează cele mai multe firme belgiene de transport – nu vor reuși să facă tranziția verde fără măsuri suplimentare care să țină cont de contextul specific în care își desfășoară activitatea. Prin urmare, FEBETRA salută inițiativa europeană de a înființa un fond pentru climatul social în contextul introducerii ETS2 în 2027, fond care să fie folosit parțial pentru a satisface nevoile specifice ale microîntreprinderilor vulnerabile și a le ajuta să ia cele mai bune decizii legate de sustenabilitate.
Asociația își exprimă speranța că nu se va ajunge la discuții lungi despre cum să fie repartizat acest buget între diferite autorități implicate – deoarece Belgia are structuri de stat complexe și diverse instituții guvernamentale – și că factorii de decizie vor conveni asupra unui plan integrat de climat social, în care cele trei regiuni ale țării să aibă aceeași definiție pentru „microîntreprinderi vulnerabile”.
În Belgia s-a format de curând un guvern de coaliție despre care federația companiilor de transport și logistică FEBETRA crede că este conștient de nevoile operatorilor din această industrie. De exemplu, noul executiv recunoaște că ei au costuri salariale mult prea mari și că din această cauză transportul rutier belgian pierde treptat competitivitate în comparație cu țările vecine. Asociația este de părere că prin reducerea costurilor salariale și creșterea competitivității firmelor puterea de cumpărare a angajaților poate fi crescută sustenabil și de aceea îi solicită guvernului să dezvolte rapid un plan concret de acțiune, în care un prim pas ar putea fi scutirea de la plata asigurărilor sociale a orelor neproductive și impozitul reținut la sursă.
Asociația se declară mulțumită de faptul că noul guvern federal nu va aboli posibilitatea de a recupera acciza pe motorină, ci va păstra un avantaj competitiv suficient de mare în comparație cu Franța și celelalte țări vecine. „Este inacceptabil ca sursele de energie (fosile) existente, cum ar fi motorina, să fie semnificativ mai scumpe câtă vreme alternativele cu emisii zero nu sunt competitive din punct de vedere economic.“
02.10.2020
Ultimul număr: Mai 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit