Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Asociațiile belgiene ale transportatorilor TLV, FEBETRA și UPTR solicită ajutor specific urgent pentru firmele din domeniu, deoarece costul motorinei rămâne o mare problemă chiar și după reducerea accizei cu 0,175 euro/l. În condițiile din prezent o simplă clauză de ajustare a tarifelor în funcție de prețul carburantului nu mai este suficientă pentru a păstra marjele de profit, iar aplicarea atât de deasă a acestei clauze nu crește prețul de transport decât după câteva săptămâni, timp în care firmele cumpără motorină, o plătesc și nu primesc un preț corect pentru ea. Mai mult, în cazul operatorilor ale căror clauze de motorină se referă la evoluția prețului la pompă este și mai rău, deoarece de pe 19 martie acciza s-a redus, dar și partea pe care transportatorii o recuperează din acciză este și ea cu mai mult de 14 eurocenți/l mai mică.

În concluzie, arată cele trei asociații, situația actuală este nesustenabilă pentru firmele mici și mijlocii și, dacă nu se schimbă nimic, supraviețuirea lor este amenințată, ceea ce sigur că nu este de dorit. Patronatele înțeleg că niciodată nu este ușor să aduci costuri în plus în relațiile comerciale, dar transportatorii trebuie să facă asta acum, deoarece motorina se scumpește de săptămâni întregi, iar marjele de profit din domeniu sunt atât de mici, încât orice cursă făcută pe pierdere trebuie evitată. Deci firmele trebuie să dea un semnal foarte clar, acela că este necesară creșterea tarifelor.

La sfârșitul anului trecut asociațiilor profesionale belgiene li s-a promis că se vor putea recupera în continuare 0,22 de euro/l până la final de 2022, iar acum ele cer revenirea imediată și completă la recuperarea accizei, la care, spun reprezentanții lor, nu se poate renunța doar pentru că s-ar ajunge sub nivelul minim al accizelor din Europa. Oricum și alte țări au promis în ultimele zile să-și ajute transportatorii, și dacă ele pot să o facă, poate și Belgia să stabilească temporar o acciză sub această limită minimă. În plus, cele trei asociații vor cere ca transportatorii să fie sprijiniți și cu alte măsuri.

Federația firmelor belgiene de transport FEBETRA este de părere că măsurile anunțate de guvern – reducerea accizei, cât mai curând posibil, cu 17,5 eurocenți/l și un sistem care să permită ca prețul total să nu depășească 1,7 euro/l, urmate de o evaluare la jumătatea lui iunie și apoi de monitorizare lunară – vor avea un impact minor asupra sectorului de transport.

De fapt, ele vor ajuta utilizatorii profesioniști de motorină doar prin reducerea prefinanțării accizelor de către companii, iar prețul motorinei rămâne același, deci numai camioanele mai mici de 7,5 t vor simți o diferență. Totuși, FEBETRA speră că și vehiculele grele să aibă beneficii când va intra în vigoare sistemul de plafonare a prețului motorinei.

LNG și HVO (uleiuri vegetale hidrotratate) beneficiază mai puțin de aceste măsuri, deoarece LNG nu are acciză și HVO are același regim al accizei ca motorina, dar rămâne mult mai scump decât aceasta din cauza costurilor de producție.