Comitetul Național Rutier din Franța (CNR) a actualizat raportul său privind taxele de drum, vinietele, taxele pe axă și accizele pe motorină, aplicabile camioanelor în UE27 fără Malta, Cipru și Grecia, dar incluzând Marea Britanie.
În ceea ce privește taxele de drum, dintre cele 25 de țări studiate, opt au vinietă, 16 au taxă/km și una, Finlanda, are gratuitate pe șosele și pe autostrăzi indiferent de tipul vehiculelor.
În Europa, așa cum puteți vedea în tabelele alăturate, costul utilizării infrastructurii pentru configurația analizată (autotractorul Euro 6 cu cinci axe și suspensii pneumatice și cu semiremorcă de 40 t) este cuprins între 9 și 53 de eurocenți/km, vinietele cântăresc puțin în costurile totale și tind să dispară, în timp ce taxele de autostradă se generalizează și costă la fel pentru toți utilizatorii unui anumit drum – doar că există diferențe semnificative de la o țară la alta.
Vinietele sunt cuprinse între 700 de euro/an în Letonia și 1.325 de euro/an în Lituania, iar în cazul eurovinietei, valabile pe autostrăzile din Luxemburg, Olanda și Suedia, trebuie subliniat că Danemarca s-a retras în 2025 și aplică o taxă/km, calculată și în funcție de emisiile de CO2, și că noua grilă de tarifare ia în considerare emisiile de CO2.
Raportat la lungimea rețelei rutiere din fiecare țară unde există vinietă, costul acesteia este cuprins între 0,002 euro/km în Regatul Unit și 0,78 de euro/km în Lituania, deci și aici diferențele dintre țări sunt mari și se explică prin domeniul diferit de aplicare a vignetei: în unele state ea este limitată la autostrăzi, în timp ce în altele (Regatul Unit, Estonia) este obligatorie pe întreaga rețea publică de drumuri.
Referitor la taxele/km, ele încep de la 0,07 euro/km pentru drumurile naționale și de la 0,09 euro/km pentru autostrăzi în Polonia și ajung la 0,39 de euro/km în Ungaria sau chiar 0,53 de euro/km în Austria. În timp ce tendința centrală din majoritatea statelor este un tarif în jur de 0,20 de euro/km pentru autostrăzi, în funcție și de MTMA, de norma Euro, de numărul de axe, de tipologia teritoriului (câmpie sau munte), de tipul de drum (autostradă sau drum rapid) ori de emisiile de CO2.











