Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Combustibilul, întreținerea și semiremorcile s-au scumpit cel mai mult în Franța în 2022

Analiza realizată de Comitetul Național Rutier din Franța (CNR) referitoare la activitatea firmelor de transport pe distanțe lungi din această țară din 2022 arată că, trecând peste metodologia specifică de calcularea a accizei rambursate din Franța, costul/km pentru carburant a fost de 0,415 euro pentru firmele mici, de 0,417 euro pentru cele medii și de 0,409 euro pentru cele mari, rezultând o medie de 0,412 euro/km, față de 0,339 în 2021. Diferențele se explică prin gradul în care folosesc firmele alimentarea la pompă și stația de incintă.

Consumul mediu de AdBlue a fost de 5,2 l/100 km, față de 5,3 în 2021, dar costul pe kilometru s-a dublat, de la 0,006 la 0,013 euro, din cauza scumpirii semnificative a aditivului. Totuși, impactul acestui cost în costurile totale ale unei firme de transport este mic, de circa 0,8%.

Costul mediu pe kilometru al anvelopelor a crescut cu 9,8% între 2019 și 2021, iar în 2022 a atins valori record: 0,031 de euro/km, față de 0,029 în 2021. 18,8% dintre firmele intervievate au externalizat gestiunea anvelopelor, în special companiile mari (28,8%).

Costul întreținerii și reparațiilor a crescut cu 15% față de 2021. Creșterea din 2022 reflectă scumpirea pieselor, echipamentelor de lucru sau lubrifianților, dar și creșterea costurilor cu personalul din cauza modificărilor salariale importante ce au avut loc anul trecut. Și aici, costurile cele mai mari le au firmele cu 0-19 angajați, care externalizează mai des decât celelalte întreținerea și reparațiile și nu au decât în rare cazuri propriul atelier, care ar fi mai ieftin decât un contract de service. Acest cost depinde, desigur, și de vârsta vehiculelor. Ca medie, în 2022 el a fost de 0,090 de euro/km, față de 0,078 de euro în 2021, în condițiile în care 23,2% dintre firme au contracte de întreținere și reparații, față de 12,4%, și 8,3% au contracte full service, față de 7,1%.

Cheltuielile anuale cu taxele de autostradă au crescut cu +4,6% în 2022 față de 2021, iar din analiza CNR rezultă că pentru flota firmelor intervievate, ce include ansambluri articulate folosite pe distanțe lungi, creșterea a fost de 2,5%, iar raportat la kilometrajul total taxele de drum s-au scumpit de 2,4 ori față de 2000, deci rata anuală de creștere a fost de 4,1%. Ponderea firmelor care merg sistematic pe autostradă a crescut de la 20,4% în 2021 la 28,6% în 2022, dar depinde și de zona geografică unde se desfășoară transporturile, și este o prioritate cu atât mai mult cu cât distanțele sunt mai mari.

Prețul mediu de achiziție a unui camion nou în 2022 a fost de 98.381 de euro, față de 92.656 de euro în 2021 (+6,2%), iar al unei semiremorci noi, de 32.627 de euro, față de 29.167 (+11,9%). Acesta este cu atât mai mare cu cât firmele sunt mai mici (101.440, respectiv 33.039 de euro), iar în cazul firmelor cu peste 50 de angajați se ajunge la 96.516, respectiv 32.989 de euro. Valoarea anuală totală a asigurării unui vehicul a crescut cu +2,8% între 2021 și 2022 și depinde de natura contractelor încheiate de fiecare companie și de tipurile de acoperire (terță parte, toate riscurile etc.). Firmele cu 0-19 angajați înregistrează un cost de asigurare a flotei cu 74,2% mai mare decât cel al companiilor cu peste 50 de angajați, care pot negocia mai bine: primele au 3.897 de euro (3.516 de euro pentru vehicul și 381 de euro pentru marfă) și cele mari 2.368 (2.019+350). În plus, apartenența la un grup de firme este de natură să scadă acest cost până la o medie de 2.485 de euro/an/vehicul, deoarece grupurile practică auto-asigurarea mai des decât firmele individuale.

Articole similare

Ad