Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Parlamentul European a decis reguli noi privind protecția călătorilor

Parlamentul European a ajuns la un acord cu Consiliul privind actualizarea regulilor de protecție pentru cei care călătoresc cu pachete de servicii, pe baza experienței câștigate în pandemie și în urma falimentelor de mare amploare.

Proiectul de lege, convenit informal de negociatorii Parlamentului și Consiliului, clarifică definiția unui pachet de servicii de călătorie, condițiile de anulare a unei călătorii și drepturile călătorilor la informare, asistență și rambursare în diverse situații, inclusiv atunci când organizatorul lor de călătorie intră în faliment sau circumstanțe extraordinare provoacă perturbări ale călătoriei.

Noile reguli ar trebui să faciliteze cunoașterea combinațiilor de servicii de călătorie care constituie un pachet și, prin urmare, intră sub incidența protecției oferite de această lege. Categoria existentă de aranjamente de călătorie asociate va fi eliminată, astfel încât va exista o definiție uniformă și criterii legate de momentul și modul în care este rezervată combinația de servicii. Atunci când organizatorul invită clientul să rezerve servicii suplimentare care nu ar forma un pachet cu serviciile rezervate anterior, clientul trebuie să fie informat în acest sens.

Achizițiile online, unde procesele de rezervare conectate permit combinarea ușoară a serviciilor oferite de comercianți separați, vor fi considerate un pachet dacă primul comerciant transmite datele personale ale călătorului către ceilalți comercianți, iar contractul este încheiat în termen de 24 de ore.

Directiva actualizată include, de asemenea, prevederi detaliate privind utilizarea voucherelor, care au devenit răspândite în timpul carantinei cauzate de Covid-19. Consumatorii au dreptul de a refuza voucherele și de a solicita o rambursare în termen de 14 zile, dacă preferă. Voucherele ar trebui să fie valabile maximum 12 luni, iar clienții trebuie să fie rambursați – fără o cerere proactivă – pentru orice vouchere neutilizate integral sau parțial la expirarea acestora.

Atunci când aleg servicii de călătorie, deținătorii de vouchere trebuie să fie liberi să cheltuiască voucherul pe orice serviciu de călătorie oferit de organizator, fie dintr-o dată, fie în părți. Voucherele trebuie să fie acoperite de garanții de insolvență și să poată fi prelungite sau transferate o singură dată. Valoarea lor va trebui să corespundă cel puțin cu suma rambursării la care ar fi avut dreptul.

În cazul în care organizatorul călătoriei lor intră în faliment, clienții trebuie să primească o rambursare pentru serviciile anulate din fondurile de garanție pentru insolvență în termen de 6 luni. În cazuri excepționale de volum mare de muncă, acest termen poate fi prelungit la 9 luni.

Dacă apar circumstanțe inevitabile și extraordinare la destinația călătoriei sau la punctul de plecare înainte de o călătorie sau afectează călătoria, beneficiarii au dreptul de a anula călătoria fără penalități, cu o rambursare integrală. Astfel de cazuri ar trebui evaluate individual, iar recomandările oficiale de călătorie vor fi elemente importante de luat în considerare atunci când se analizează dacă rezilierea contractului din cauza unor circumstanțe inevitabile și extraordinare este justificată sau nu. Cu toate acestea, un avertisment oficial de călătorie nu va fi considerat un motiv suficient pentru o rambursare în urma anulării acesteia, deoarece țările UE nu utilizează avertismentele de călătorie într-un mod coordonat.

Dacă călătorii sunt conștienți de un risc în momentul rezervării, dar decid totuși să achiziționeze o călătorie, aceștia nu pot solicita anularea fără o taxă de reziliere.

Colegiuitorii au decis să nu armonizeze nivelul sancțiunilor pentru încălcări în normele actualizate. De asemenea, au decis să nu plafoneze nivelul plăților în avans, dar statele membre care doresc pot face acest lucru. În plus, au convenit că operatorii de turism trebuie să stabilească un mecanism clar de gestionare a reclamațiilor, pentru a se asigura că problemele raportate sunt tratate relativ rapid. Aceștia trebuie să confirme primirea unei reclamații în termen de 7 zile și să ofere clientului un răspuns motivat în termen de 60 de zile.

După trilogul reușit, raportorul Parlamentului pentru dosar, Alex Agius Saliba (S&D, MT), a declarat: „Acordul de astăzi a consolidat drepturile călătorilor în UE. Am introdus un mecanism de gestionare a reclamațiilor cu termene limită obligatorii, asigurându-ne că oamenii primesc un răspuns prompt și motivat din partea organizatorului de călătorii dacă ceva nu merge bine și trebuie să depună o reclamație. Am stabilit noi reguli privind voucherele pentru a ne asigura că acestea sunt voluntare și rambursate dacă nu sunt utilizate. Am protejat mai bine călătorii împotriva insolvenței organizatorului de călătorii și le-am dat dreptul de a-și anula călătoria cu o rambursare integrală în circumstanțe extraordinare, cum ar fi o pandemie. Aceasta este o înțelegere bună care va ajuta atât consumatorii, cât și întreprinderile din întreaga Europă.”

Acordul trebuie acum aprobat oficial atât de Parlamentul European, cât și de Consiliu la începutul anului viitor înainte de a intra în vigoare. Țările UE vor avea apoi la dispoziție 28 de luni pentru a-și adapta legislația la noile norme și încă 6 luni pentru a începe să aplice noile prevederi.

Articole similare

Ad