Datele Colliers arată că piața de retail modern din România continuă să se extindă, suprafața comercială închiriabilă urmând să depășească 5 milioane mp. Livrarea a aproximativ 190.000 mp livrați în acest an consolidează și mai mult concentrarea spațiilor comerciale în București și în alte cinci județe importante, care reprezintă împreună aproape jumătate din suprafața totală. Cu toate acestea, consultanții Colliers subliniază că stocul pe cap de locuitor al României rămâne sub cel al altor țări din regiune, indicând un potențial semnificativ pentru noi proiecte de dezvoltare.
„Atingerea pragului de 5 milioane de metri pătrați marchează un pas important în procesul de maturizare a pieței de retail din România, chiar dacă mai avem încă mult spațiu de creștere. La acest nivel, vorbim de aproximativ 260 de metri pătrați la mia de locuitori, comparativ cu peste 400 de metri pătrați în țări precum Polonia sau Cehia. În același timp, românii consumă deja mai mult decât vecinii din Europa Centrală și de Est și, în multe cazuri, cheltuiesc chiar mai mult în termeni nominali. Salariile din București au depășit deja nivelul celor din Budapesta și se apropie de cele din Varșovia.”, a explicat Simina Niculiță, Director | Partener | Retail Agency la Colliers.
Potrivit datelor Oxford Economics, în 2025 un român a cheltuit în medie aproape 800 de euro pe îmbrăcăminte și încălțăminte, cu 25% mai mult decât un consumator din Polonia și aproape dublu față de unul din Ungaria.
„Poate părea surprinzător că românii cheltuiesc mai mult decât alți europeni care, de multe ori, au salarii mai mari. Dar dacă analizăm comportamentul consumatorilor, observăm diferențe culturale puternice, care influențează această piață. Românii pun accent pe imaginea pe care o proiectează în exterior și sunt dispuși să plătească pentru a o susține.”, subliniază directorul Colliers.
Datele preliminare indică că piața a înregistrat o creștere de aproximativ 190.000 mp de spații comerciale noi în 2025. Cel mai mare proiect fiind extinderea centrului comercial Mall Moldova din Iași, care acoperă aproape 60.000 mp. Alte deschideri semnificative includ redeschiderea centrului comercial Agora Arad după aproape un deceniu de pauză, alături de extinderile de la Iulius Mall Suceava și Coresi Shopping Resort din Brașov. Colliers evidențiază, de asemenea, câteva centre comerciale mai vechi renovate, cu o suprafață totală de peste 150.000 mp, care găzduiesc acum branduri internaționale.
Cele 5 milioane mp de spații comerciale sunt concentrați în relativ puține județe. Bucureștiul și zonele apropiate reprezintă aproape 1,3 milioane mp de spații închiriabile, iar cele cinci județe Timiș, Iași, Bihor, Argeș și Cluj depășesc împreună 1,1 milioane mp, majoritatea fiind situate în orașele reședință. În ansamblu, capitala și aceste cinci județe reprezintă împreună aproximativ jumătate din stocul modern de retail al României.
„Chiar dacă vorbim despre județe dintre cele mai populate și cu economii locale puternice, dezvoltatorii au remarcat lipsa spațiilor comerciale moderne și în alte zone ale țării. Chiar și localitățile mai mici pot susține un retail park de dimensiuni reduse, lucru vizibil în proiectele apărute în ultimii ani. Totuși, privind spre viitor, observăm un interes reînnoit pentru proiecte de mare amploare – fie retail park-uri extinse, fie malluri foarte mari – care vor menține diferențele dintre județele deja bine reprezentate și cele mai puțin dezvoltate.”, a adăugat Simina Niculiță, Director | Partener | Retail Agency la Colliers.
Estimările preliminare ale Colliers, bazate pe datele disponibile din piață, indică faptul că anul viitor ar putea fi adăugați aproximativ 250.000 mp de spații comerciale noi disponibile pentru închiriere. Printre cele mai mari proiecte anunțate se numără dezvoltarea M Park Galați, de 30.000 mp, dezvoltată de fondul britanic M Core, și extinderea cu aproximativ 25.000 mp a proiectului Palas Mall din Iași, deținut de Iulius Group.










