Taxa de drum din Ungaria (HU-GO) se actualizează în fiecare an, începând cu 1 ianuarie, în funcție de rata inflației din august anul anterior, potrivit legislației din țara vecină. Totuși, pe 30 noiembrie guvernul maghiar a anunțat o creștere a valorii, pe drumurile principale, într-o măsură mai mare decât rata inflației: cu peste 50%.
Asociația profesională MKFE a inițiat imediat după anunț negocieri cu Ministerul Construcțiilor și Transporturilor pentru a opri creșterea tarifelor și instalarea indicatoarelor de limită de greutate totală și pentru a face ca de acum înainte astfel decizii să se ia numai după consultarea organizațiilor de profil.
MKFE informează că ministerul și-a explicat hotărârea de a crește taxele într-o măsură atât de mare nu prin dorința de a aduna venituri suplimentare la buget, ci pentru a se asigura că vehiculele comerciale grele nu distrug noile drumuri și pentru ca tranzitul camioanelor să nu mai fie la fel de intens ca până acum și să nu mai afecteze cei circa trei milioane de oameni care trăiesc de-a lungul arterelor respective. Pe de altă parte, tot ministerul și-a exprimat speranța că, datorită creșterii economiei Ungariei și a devierii traficului pe autostradă, veniturile din taxe vor crește de la 800 de miliarde de forinți în prezent (100 de forinți sunt echivalentul a circa 1,3304 lei) la peste 1.000 de miliarde de forinți.
Potrivit MKFE însă, intenția din spatele creșterii tarifului este alta și este clară: să crească veniturile din taxele de drum. Deoarece, dacă scopul ar fi fost protejarea populației, atunci în prima etapă taxa de drum nu ar fi trebuit majorată – ba chiar o modalitate de a muta traficul pe autostradă ar fi fost reducerea taxelor de autostradă – ci ar fi trebuit desemnate rutele internaționale de tranzit promovate de grupurile de interese. În acest fel, mai ales camioanele străine pot fi deviate pe autostrăzi și drumuri expres, fără a afecta interesele celor implicați în transportul intern.
Mai ales că ministerul a arătat că 4/5 din taxele de drum sunt plătite de străini. Dacă această valoare este corectă, crede MKFE – ceea ce nu este o veste bună pentru industria maghiară de transport, deoarece sugerează că vehiculele din flota națională sunt prezente pe șosele într-o proporție din ce în ce mai mică – atunci decizia rezonabilă ar fi ca ministerul să impună mai întâi doar traficul internațional pe autostrăzi, apoi să monitorizeze strict respectarea acestei măsuri și, după cel puțin șase luni de examinare a ceea ce se întâmplă practic, să decidă, în urma consultării cu sindicatele, dacă sunt necesari pași suplimentari pentru a proteja populația și drumurile inferioare.
În același timp, creșterea taxei de drum și campania paralelă de limitare a greutății totale de pe unele drumuri arată clară, în opinia MKFE, că ministerul vrea să îi penalizeze inclusiv pe cei care nici măcar nu au posibilitatea de a circula pe autostrăzi. Rețeaua de autostrăzi din Ungaria este destul de incompletă, în unele regiuni ele neexistând deloc, iar starea drumurilor principale este, de asemenea, critică. De exemplu, drumul 52 sau drumul principal 13 sunt periculoase, iar mai multe secțiuni ale drumului 25, 26, drumul 37 sau drumul principal 51 ar avea nevoie de renovare.
MKFE mai arată că în prezent nici taxele curente, nici cele pentru anul următor nu pot fi calculate pe site-ul National Toll Payment Services Ltd, singurul program oficial care permitea calcularea costurilor de taxare. Ceea ce înseamnă că transportatorii încep anul următor fără a cunoaște exact acest cost, în condițiile în care deja au finalizat în mare parte negocierile cu clienții și au stabilit noile tarife pentru 2026.
Asociația se așteaptă totuși ca Ministerul Economiei să revizuiască tarifele anunțate, să oprească instalarea indicatoarelor pentru limita de greutate totală de 20 t și să înceapă consultări cu organizațiile profesionale privind dezvoltarea strategiei de transport a guvernului.













