In cadrul ultimei reuniuni a Forumului Tahografului din cadrul Comisiei Europene, de la sfarsitul lunii noiembrie, au fost dezvaluite caracteristicile noului tahograf Smart, care va deveni operational in 2023. Tahograful inteligent a fost introdus la 15 iunie 2019, devenind obligatoriu pentru toate vehiculele recent inmatriculate, pentru a permite monitorizarea mai eficienta a transporturilor si controalelor, dar si pentru a intercepta si sanctiona concurenta neloiala. Sistemul prevede geolocalizarea automata a vehiculului (pentru detectarea manipularii tahografului), inregistrarea trecerilor dintr-un stat in altul (pentru a identifica activitatile abuzive de cabotaj) si prezenta unui sistem de comunicatii la distanta (pentru a permite politiei sa-si imbunatateasca eficienta verificarilor rutiere). Noua versiune 2.0 va prezenta caracteristici inovatoare, dedicate mai ales celor care opereaza in transport international, cum ar fi diferentierea tipului de transport (marfuri sau pasageri), specificarea operatiunii efectuate (incarcare sau descarcare) si detectarea automata a trecerilor de frontiera (pentru monitorizarea activitatilor de cabotaj rutier). Caracterul obligatoriu al noilor tahografe este prevazut pentru vehiculele inmatriculate in primavara lui 2023, cu obligatia de a actualiza toate tahografele vehiculelor care efectueaza transport international pana in 2025.
O alta implementare importanta, care va fi introdusa pana la sfarsitul lui 2020, va fi certificarea pozitiei, care va fi validata prin sistemul OSNMA (Open Service Navigation Message Authentification). In acest sens, constelatia satelitilor GNSS Galileo este acum gata si are 21 de sateliti complet operationali, care vor deveni in curand 34. Tahograful viitorului va avea, de asemenea, functii utile pentru gestionarea flotei si va fi mai orientat catre durabilitate, datorita interfetei cu sistemele vehiculului si capacitatii de a analiza stilul de conducere al soferului.
Conexiunea cu infrastructurile si autoritatile externe va deveni pe deplin activa, cu posibilitatea schimbului bilateral de date si informatii.
A fost discutat si Pachetul Mobilitate care ar trebui aprobat pana in aprilie 2020, cu adoptarea in consecinta a legislatiei pana la sfarsitul aceluiasi an. Printre principalele inovatii va fi obligativitatea montarii Tahografului Smart 2.0 pentru vehiculele internationale de transport de marfuri, cu o capacitate de 2,5 t, in loc de 3,5t, realizarea unei distinctii in legislatie intre transportul de marfuri si pasageri, verificarea automata in cabotaj international si, pentru detasarea soferilor in strainatate, controlul rutier a 56 de zile de activitate (in loc de doar 28 de zile).