Luna septembrie a acestui an marcheaza pentru cargo-partner Expeditii S.R.L. inceputul unei noi etape a expansiunii sale pe piata romaneasca, prin inaugurarea celui de-al doilea depozit de logistica si cross-docking din Timisoara, in suprafata de 6.000 m2. Noua locatie a fost construita de EuroRent, un dezvoltator local care detine si parcul logistic din Freidorf, unde cargo-partner Expeditii opereaza de cativa ani intr-un depozit cu suprafata de 7.000 m2.
Prin deschiderea noului centru logistic, situat pe Soseaua de Centura a municipiului Timisoara, in zona aeroportului international „Traian Vuia”, aproape de partenerii deja deserviti din industria automotive – pe care s-a specializat inca de la deschiderea filialei din Timisoara – cargo-partner Expeditii vizeaza atat consolidarea relatiilor cu actualii parteneri, prin oferirea celor mai performante servicii, cat si extinderea portofoliului de clienti prin diversificarea segmentelor de piata deservite. Inaugurarea oficiala a noului depozit va avea loc pe 8 septembrie, cand sunt asteptati peste 100 de clienti, parteneri de afaceri si oficialitati.
cargo-partner Expeditii si-a inceput activitatea de depozitare si logistica in Timisoara in 2006 cu un client din domeniul alimentar, ajungand in prezent unul dintre cei mai importanti operatori de logistica din sectorul automotive.
Potrivit lui Cosmin Bradea (foto), directorul de logistica al companiei in Romania, departamentul logistic cargo-partner Timisoara a atins cel mai inalt coeficient de rentabilitate/angajat din intregul grup. Contributia acestui departament la cifra de afaceri totala a grupului in Romania este de circa 15%. Acest lucru se datoreaza experientei managementului pe segmentul automotive – foarte generos in zona Timisoarei – flexibilitatii companiei si nivelului ridicat de performanta al fiecarui angajat.
Evolutie impresionanta
Daca in 2008 volumul de paleti depozitati era de 4.000, in prezent compania depoziteaza constant 17.000 de paleti in mai multe locatii – 14.000 pe segmentul automotive si 3.000 pe cel alimentar – si manipuleaza circa 40.000 de paleti in fiecare luna.
Primul depozit din Timisoara al cargo-partner, situat in Freidorf Logistic Park, are 7000 m2, 10 m inaltime utila, parter+4 etaje de depozitare si 12 rampe de incarcare; pe langa acestea, activitatea se desfasura si in alte patru celule de cate 1.000 m2 fiecare.
Extinderea companiei si operarea in mai multe depozite diferite a facut necesara impartirea personalului si a utilajelor intre aceste locatii, cu costuri mai mari.
Ca atare, decizia deschiderii unui nou depozit intr-o alta zona a orasului, mult mai usor accesibila si suficient de mare pentru a deservi dintr-un singur loc toti clientii actuali, a venit firesc, ca si continuarea parteneriatului cu acelasi dezvoltator local cu care a colaborat si pentru spatiile din Freidorf Logistic Park: EuroRent. „Din cauza lipsei de spatiu am fost printre putinele companii din Timisoara nevoite sa refuze unii clienti. In iunie 2010 am ajuns la depozitarea a peste 21.000 de paleti, iar acum am revenit la 17.000. In Timisoara suntem pe locul doi in ceea ce priveste numarul de paleti depozitati. Am inceput cu clienti mari, care ne-au recomandat mai departe. In plus, avem deja experienta necesara pe partea de automotive“.
Noul depozit este construit special pentru cargo-partner Expeditii, care nu exclude insa dezvoltarea unui centru propriu pe viitor, daca activitatea se va extinde in continuare. Locatia permite extinderi modulare pana la 40.000 m2 (60.000 de locuri de europaleti).
Pentru moment, cei 6.000 m2 sunt impartiti intr-o zona de 5.000 m2 de depozitare si alti 1.000 m2 pentru cross-docking. Aici urmeaza sa fie mutati, in prima faza, clientii din automotive ce au fabrici in apropiere, in timp ce operatiunile dedicate clientilor din zona Freidorf vor ramane in depozitul actual.
Noul depozit poate deservi in viitor si o zona cu temperatura controlata, pentru care spera sa atraga mai multi clienti din domeniul alimentar si chiar farmaceutic, segment aflat si in atentia companiei din Viena.
Toate achizitiile de echipamente – IT, rafturi, utilaje s.a.m.d – se fac direct de catre sediul central din Viena. Totusi, echipamentele de manipulare folosite la Timisoara au fost inchiriate de la un dealer regional, datorita flexibilitatii acestuia si a service-ul inclus in pret. „In cazul in care un client are nevoie de serviciile noastre in alta localitate, noi suntem flexibili, in sensul ca ne putem lua echipamentele si mergem dupa clientii nostri.“
Scanare de la primul client
Dezvoltarea rapida a fost posibila si datorita modului profesionist in care s-a lucrat inca de la inceput. cargo-partner Expeditii a implementat sistemul WMS-LogSpace, folosit de intregul grup inca de la primul client. Acest sistem este interconectat cu pagina web a companiei si permite clientilor, din orice locatie in care au acces la internet, sa-si vizualizeze stocurile din depozite on-line, sa-si comande marfa catre liniile de productie sau catre clientii finali, sa-si exporte in mai multe formate rapoarte de stocuri si miscari ale marfurilor. Sistemul de scanare folosit in depozite ajuta la acuratetea pregatirii comenzilor, cresterea productivitatii si eficientei muncii, precum si la trasabilitatea bunurilor de pe paleti din momentul intrarii in depozit si pana la livrare.
Compania intentioneaza sa isi ofere serviciile si pe partea de intralogistica, prin aducerea sistemului WMS, folosit in toate locatiile din lume, direct in fabricile clientilor. „Sistemul nostru se poate integra prin EDI cu aproape toate sistemele IT ale clientului. Potential exista in zona, deoarece aici deja clientii au cumparat spatii de productie, isi aduc utilajele din tara de origine si produc la aceleasi standarde de calitate ca cele de acolo“, a mentionat Cosmin Bradea.
Timisoara, punct nodal pentru grupaje si distributie
De doi ani compania a inceput si activitatea de cross-docking si de distributie nationala, initial la Timisoara si apoi si din Bucuresti. „Avem linii de grupaje rutiere directe zilnice sau de doua ori pe saptamana din Austria, Ungaria, Germania, Anglia, Olanda/Benelux, tarile nordice, Italia, Bulgaria, Polonia, Rusia la depozitul nostru din Timisoara.
Fiind aproape de granita, cargo-partner Timisoara a devenit hub-ul principal de intrare si iesire a marfurilor de grupaj. De aici se asigura distributia la nivel national a marfurilor de import si consolidarea marfurilor de grupaj la export. Treptat, Timisoara a devenit un punct strategic pentru dezvoltarea cargo-partner in Romania“, a punctat Cosmin Bradea.
Marfurile de grupaj rutier nu sunt combinate cu produsele clientilor de logistica. „Respectam intotdeauna cerintele partenerilor nostri. Organizam grupaje rutiere cu timpi de tranzit speciali pentru clientii care expediaza marfuri catre destinatii foarte apropiate, oferindu-le astfel reduceri de costuri pe partea de transport ori de cate ori acest lucru e posibil. Chiar daca nu e usor sa pui pe picioare o activitate de grupaj, incet-incet cursele au devenit profitabile, mai ales prin costurile ce se impart intre statiile cargo-partner“, a mai spus directorul de logistica cargo-partner.
Compania detine depozite de cross-docking in diferite puncte strategice europene, unde colecteaza marfurile din fiecare tara. Astfel, marfurile pentru Romania sunt adunate in Ungaria si Austria, de unde sunt preluate de camioane si aduse la Timisoara. De aici se face distributia regionala cu masini mici sau sunt trimise la Bucuresti cu camioanele de linie, noaptea, ca dimineata sa fie la depozit si sa se poata livra in 24 de ore. Cele care merg in Transilvania sunt trimise cu masinile de linie la Cluj. „In depozitele din tara, dupa livrarea paletilor sunt colectate marfurile de export. Avem un sistem informatic care permite clientului, pe baza unui ID si a unei parole, sa-si plaseze comenzile de ridicare a partidelor de marfa on-line si sa urmareasca traseul marfii pana la destinatie“, a explicat Cosmin Bradea.
Transport cu subcontractanti
Activitatea de transport este efectuata cu ajutorul companiilor subcontractante, cargo-partner fiind casa de expeditii. De cele mai multe ori, clientii de logistica ai companiei solicita si servicii de transport. Transportatorii subcontractati trebuie sa indeplineasca anumite standarde si sa lucreze conform caietului de sarcini al firmei. „Avem persoane dedicate pe partea de operational ce lucreaza doar pe segmentul automotive si care asigura dispecerizare 24h/7 pentru clientii cu cerinte speciale, deoarece orice intarziere in acest domeniu poate costa zeci si chiar sute de mii de euro. Daca intarzierea se anticipeaza si se anunta din timp, atunci se pot gasi uneori alte variante.“