Calea ferata a Serbiei, care in multe locuri este ramasa de pe vremea fostei Iugoslavii, are nevoie de investitii pentru modernizare, mai ales ca Balcanii sunt traversati in intregime de coridorul X Pan-European, o linie ce vine dinspre Salzburg si Budapesta, prin Belgrad, si se ramifica spre Bulgaria si Grecia.
Pentru ca acest coridor sa atinga standarde europene, guvernul de la Belgrad a planificat o investitie de 14 miliarde de euro, pana in 2025. Vor fi implicate aici caile ferate rusesti, pe de o parte, si grupurile feroviare din China, pe cealalta. In prim plan sunt lucrarile de modernizare a unei portiuni de peste 200 km lungime care face legatura intre Valjevo (centrul Serbiei) si granita cu Muntenegru. Aceasta sectiune face parte din ruta care leaga Belgrad cu portul Bar. Aici, 57,5 milioane de euro vor fi investiti de guvernul sarb, impreuna cu 172,5 de milioane de euro proveniti dintr-un imprumut sustinut de caile ferate ruse, in cadrul unui acord de cooperare semnat in octombrie 2019. Programul de investitii aprobat de autoritatile sarbe include si modernizarea sectiunii coridorului X de la Belgrad la Nis, cu ramificare spre Bulgaria si Skopje, capitala Republicii Macedonia.
Capitalul chinez intra in joc in adaptarea unei alte sectiuni a coridorului, cea care leaga punctul de frontiera maghiar Kelebia, prin orasul sarb Subotica, cu importantul nod feroviar si industrial din Novi Sad. Sunt implicate aici China Railway International Group si China Communications Construction Company, ca parte a unui program de 943 de milioane de euro, cu finantarea Exim Bank China.
Traficul dintre Ungaria si Novi Sad va fi radical modernizat. Din martie, tronsonul va fi inchis pentru aproape trei ani, pentru lucrari de constructie.
De asemenea, este prevazuta si construirea unui nou terminal intermodal in Batajnica, un nod feroviar din nord-vestul Belgradului.