Scaderea vanzarilor globale de vehicule comerciale usoare ar trebui sa traga un semnal de alarma. In ianuarie 2020 au fost vandute doar 6,2 milioane de unitati, cel mai mic volum lunar raportat din 2012 incoace, cand au fost vandute 5,9 milioane de vehicule, potrivit GlobalData.
Scaderea a fost generata de aparitia in decembrie 2019 a virusului COVID-19 in Wuhan, China. Acesta s-a raspandit rapid si a infectat mai mult de 80.000 de oameni, cauzand peste 2.800 de decese la nivel mondial.
„in ianuarie 2020 vanzarile de vehicule comerciale usoare au scazut la nivel mondial cu 13,9%, raportat la luna similara a lui 2019. In China scaderea a fost de 33,1% fata de ianuarie 2019, fiind vandute 1,66 de milioane de vehicule. Si volumele din 2019 erau deja cu 8% mai mici fata de cele din 2018, fapt ce a venit dupa o decada de crestere puternica“, a explicat Mike Vousden, analist auto GlobalData.
Potrivit estimarilor, vanzarile raportate pentru februarie vor fi si mai mici.
Se pare ca vanzarile locale au scazut cu 96% in prima saptamana a lui februarie fata de aceeasi luna a anului precedent.
Multi producatori cunoscuti de vehicule si componente pentru industria auto si-au stopat planurile de dezvoltare in China avand in vedere nivelul vanzarilor, mai ales ca si pietele vestice au inceput sa scada, ceea ce inseamna ca cele mai recente estimari de vanzare vor fi un semnal de alarma pentru aceste companii, care vor fin nevoie sa-si ajusteze previziunile referitoare la cifra de afaceri si profit.
„Efectele pe termen lung sunt greu de cuantificat, dar cel mai probabil vanzarile vor continua sa scada in 2020, chiar daca raspandirea COVID-19 va fi stopata. Si asta pentru ca multe componente pentru industria auto sunt produse in China, iar fabricile sunt in stand-by momentan pentru ca este prea riscant pentru lucratori sa se intoarca la munca“ a mai spus Mike Vousden. Industria auto este prea putin pregatita pentru astfel de socuri deoarece se bazeaza pe operatiunile just-in-time si dispun de un stoc limitat de piese de schimb. Companii precum Jaguar-Land Rover au confirmat deja ca au transportat aerian anumite componente pentru a face fata productiei. Toyota si PSA se asteapta la perturbari ale lantului de aprovizionare.
„In America de Nord, vanzarile au suferit o scadere de 3,6% in ianuarie 2020, fata de aceeasi luna a lui 2019, cu doar 1,32 de milioane de vehicule. In ianuarie, in Europa au fost vandute 1,44 de milioane de unitati, in scadere cu 5,8% fata de ianuarie 2019“, a mai spus Vousen.
Scaderea brusca a vanzarilor pe cele mai mari piete a condus in mod evident si la scaderea ratelor ajustate sezonier (SAAR) ale vanzarilor.