FM Romania si-a prezentat, luna trecuta, solutiile pe care le poate oferi in materie de depozitare si servicii logistice. Un avantaj este oferit de platformele modulare proprii, la care se adauga solutiile IT proprii – WMS si TMS. Este vorba de solutii universale, dar adaptate pentru fiecare client, cu scopul de a creste productivitatea si acuratetea operatiunilor.
Operatorul logistic detine doua platforme proprii, una la Dudesti si alta la Petresti. Prima, unde s-au dezvoltat doua module de cate 6.000 m2, este ocupata in intregime de Nestlé. Aici se vor putea construi 86.000 m2. La Petresti, unde capacitatea totala posibila este de 120.000 m2, au fost dezvoltate pana acum trei module, fiecare de cate 6.000 m2, cu o capacitate de 25.000 de paleti. Aceasta platforma va fi oficial inaugurata in mai, dar opereaza deja pentru Cora.
Platformele construite de FM Romania sunt multi-client, adica preiau marfurile de la mai multi clienti, iar aici sunt impartite atat resursele umane, cat si echipamentele sau utilitatile. Structura modulara a platformelor, utilizata in toata Europa, permite extinderea spatiului in functie de necesitatile clientilor, astfel incat acestia sa aiba marfa intr-un singur loc. Iar orice optimizare care se face intr-unul din depozite se va face si in celelalte.
Compania se adreseaza in primul rand clientilor din domeniul alimentar, farmaceutic, retaileri etc., iar spatiile sunt separate in functie de specificul fiecaruia.
Cat mai departe de aglomeratiile urbane
Importanta pentru FM Logistic este si amplasarea platformelor logistice la oarecare distanta de aglomeratia urbana. In aceste zone, cel putin in Romania, accesul la forta de munca dedicata este mai facil. Iar in momentul in care resursa umana este instruita, are un grad mai mare de loialitate. „Depozitele dezvoltatorilor sunt concentrate in zone aglomerate, unde salariile sunt competitive si, in plus, nu sunt concepute in functie de specificul clientilor care le vor ocupa“, a spus Laurentiu Duica, directorul de vanzari FM Romania.
Flexibile si la interior
Platformele permit modificari si la interior, astfel incat clientul are posibilitatea de a-si croi spatiul in functie de necesitati si poate depozita marfurile in acelasi loc, desi au caracteristici diferite. In cadrul lor se pot construi si spatii pentru produse ce necesita conditii speciale de depozitare. Modificarile de la interiorul depozitelor pot fi legate de inaltimea platformei, de numarul de rampe sau chiar de podea. Chiar si rafturile pot fi modificate, in functie de dimensiunea marfurilor sau preferinta de aranjare in depozit. Acestea sunt prevazute cu echipamente speciale de protectie, care sa evite distrugerea marfurilor.
Aria de lucru este separata, dar situata in acelasi complex, fapt ce ii confera flexibilitate mai mare. „In platformele FM efectuam toate operatiunile pentru acelasi client. Nu este nevoie ca pentru o anumita operatiune sa ne deplasam in alta locatie. Sunt clienti care nu au toate aceste facilitati intr-un singur loc, ceea ce se traduce prin cresterea preturilor“, a explicat Cristina Botos, directorul de transport FM Romania.
Pentru modulele nou-construite, FM Logistic calculeaza recuperarea investitiei pe o perioada mai mare decat durata contractului.
„Clientii nu isi schimba operatorii logistici foarte des, pentru ca acest lucru implica un risc foarte mare. Ca operator, cand ai un nou client, ai nevoie de circa sase luni pentru a stabili un mod de lucru, in functie de complexitatea activitatii acestora.“
WMS personalizat
Operatorul logistic ofera clientilor si solutii IT personalizate. In Polonia, 40 de oameni lucreaza la tot ce inseamna WMS in cadrul grupului. Este vorba de o solutie universala, dar adaptata pentru fiecare client. Sistemul permite mentionarea anumitor detalii personalizate pe client, de exemplu, o anumita ora de livrare, anumite tipuri de produse etc. „Cel care face pickingul poate sti exact ce produs trebuie sa ia pentru Kaufland, de exemplu, si ce produs pentru Carrefour, in functie de inaltimea platformei si de alte specificatii din sistem“, a explicat Cristina Botos.
In plus, TMS-ul companiei este conectat la WMS, astfel incat comenzile pot fi transmise din WMS direct in TMS, iar clientul poate sa vada exact cand a fost planificat camionul si care este starea marfii. In plus, sistemul IT lasa putine decizii la latitudinea factorului uman, ceea ce permite o trasabilitate foarte buna a stocului.
La nivel de grup, FM Logistic are circa 12.000 de angajati, mai mult de doua milioane de metri patrati operati, din care jumatate sunt platforme proprii. In 2010, grupul a avut o cifra de afaceri de 720 de milioane de euro, dupa ce in 2009 a avut 639 de milioane.